Finnair wil een uitbreiding doorvoeren van het aantal bestemmingen in China, met de komst van de Airbus A350 in de vloot, vanaf oktober. CEO Pekka Vaurama zei tegen Finse media te willen vliegen op enkele Chinese megasteden waar Europese carriers nu ontbreken.
Vaurama zei niet welke steden hij op het oog heeft. De Volksrepubliek heeft 160 steden met meer dan een miljoen inwoners, waarvan enige tientallen meer dan 2 miljoen mensen tellen. Een megastad als Tianjin (waar vorige week een grote explosie plaatshad in een chemische opslagplaats) telt 15 miljoen inwoners, maar er is nog geen Europese airline die de stad aandoet. Dat geldt ook voor metropolen als Harbin, Nanchang, Changzhou, Zhengzhou, die allemaal 7 miljoen zielen of meer tellen.
Als de voorspoedige economische ontwikkeling van China doorzet, zijn dit in potentie allemaal steden waar Europese carriers op zouden kunnen vliegen. Maar juist op dit moment hapert de Chinese economie. De groei was vorig jaar ‘slechts’ 7,4 procent en dit jaar lijkt het cijfer nog iets lager uit te vallen. In elk industrieland zou dat nog steeds een fantastische score zijn, in China niet. We moeten teruggaan naar het jaar 1990 om een lagere groei te vinden dan die uit 2014.
Pekka Vauramo is echter “niet bezorgd” zei hij, het is een tijdelijke dip, denkt hij, waar de Chinezen wel weer bovenop komen. Dat valt te hopen voor Finnair, want de Finse carrier, waarin de staat meerderheidsaandeelhouder is (55,8 procent) zet al haar pijlen met de A350 op China en andere landen in het Verre Oosten. Finnair neemt de komende jaren, tot en met 2023, negentien A350’s af. De eerste bestemmingen, waar Vauramo geen geheim van maakte, zijn Shanghai, Beijing en Hongkong in China en verder Bangkok en Singapore. De tweemotorige A350’s gaan de viermotorige A340’s van Finnair vervangen. Er komen 297 stoelen in, 40 meer dan in de A340.
Finnair gaat voor het eerst sinds 2007 ook weer personeel aannemen. Vauramo is op zoek naar 200 piloten voor de Airbus A350 en 130 stewardessen en stewards.

