Home / Luchtvaart / Avianca in Chapter 11 in VS

Avianca in Chapter 11 in VS

Avianca in Chapter 11 in VS

Avianca heeft in New York Chapter 11 aangevraagd, een procedure om faillissement te voorkomen. De Colombiaanse airline is beursgenoteerd in de VS, met United Airlines als grootaandeelhouder en kan daarom een beroep doen op Amerikaanse wetgeving.

CEO Anko van der Werff zegt in een verklaring dat Avianca door de ‘grootste crisis’ in het honderdjarig bestaan gaat. De Colombiaanse airline vierde in november 2019 haar eeuwfeest en is daarmee na KLM de oudste airline die nog onder eigen vlag vliegt.

De omzet van het concern is door corona sinds medio maart met 80 procent gedaald. Vrijwel de gehele vloot staat aan de grond. Het is niet de eerste keer dat Avianca tegen faillissement aanzit, begin deze eeuw was dat ook het geval en de afgelopen jaren stond het bedrijf er evenmin goed voor.

Klappen
‘Voordeel’ van de huidige situatie voor de Colombiaanse carrier is dat de gehele internationale luchtvaart enorme klappen oploopt door corona Avianca zal ook niet de enige zijn die een beroep doet op Chapter 11 in de VS.

Dit is een regeling van de Amerikaanse overheid, voor het hele bedrijfsleven, waarbij een onderneming die financieel in de problemen is gekomen een bankroet kan afwenden. De staat neemt voor een bepaalde periode een deel van de kosten over, op voorwaarde dat het bedrijf een reorganisatie doorvoert. Als na de afgesproken termijn de boekhouding nog niet op orde is gaat het bedrijf alsnog failliet.

Tweede carrier van Latijns-Amerika
Avianca is na LATAM, de Chileens-Braziliaanse maatschappij, de grootste airline van Latijns-Amerika. Vorig jaar werden 30 miljoen passagiers vervoerd en bedroeg de omzet 4,6 miljard dollar. Bij Avianca werken 21.000 mensen, die nu door de coronacrisis vrijwel allemaal thuis zitten met een bepaalde vorm van overheidsondersteuning.

De Nederlander Anko van der Werff (voorheen werkzaam bij achtereenvolgens KLM, Qatar Airways en Aeromexico) trad vorig jaar aan in Bogotá, nadat aandeelhouders de lokale ondernemer Germán Efromovich, die Avianca lange tijd runde en grootaandeelhouder was, tijdens een ‘boardroom coup’ aan de kant hadden gezet.

Investeringsmaatschappij Kingsland Holdings kreeg de meerderheid van de aandelen. Kingsland valt op haar beurt weer onder United Airlines. Begin dit jaar kwam de nieuwe grootaandeelhouder nog een grote investering overeen met Avianca. Maar corona heeft alles anders gemaakt.

Van der Werff poogde de afgelopen weken een lening met staatsgarantie af te sluiten in Colombia, maar kreeg nul op het rekest. Avianca heeft daarom gekozen voor plan B: Chapter 11 in de Verenigde Staten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….