Home / Luchtvaart / APG nu GSA voor SpiceJet

APG nu GSA voor SpiceJet

APG nu GSA voor SpiceJet

SpiceJet heeft APG gekozen als General Sales Agent in Nederland en enkele andere Europese landen. De Indiase prijsvechter is bezig de activiteiten buiten eigen land fors uit te breiden en profiteert hierbij van de ondergang van Jet Airways.

‘Wij gaan de sales en marketing activiteiten voor SpiceJet doen in Nederland,’ bevestigt een woordvoerder van APG tegen Zakenreis. Behalve in Nederland heeft SpiceJet ook onderdak gevonden bij de APG-kantoren in België, Duitsland en Zwitserland. APG was buiten Europa al de GSA voor Spice-Jet.

SpiceJet vliegt in het geheel niet naar Europese bestemmingen; verreweg de meeste activiteit is binnenlands. Daarnaast vliegt de prijsvechter nog naar tien luchthavens in andere Aziatische landen.

Emirates
Hoe kunnen passagiers dan straks bij APG toch vliegen met SpiceJet? Via de codeshare van de Indiase maatschappij met Emirates, een overeenkomst waarvan de inkt ook nog nauwelijks droog is. Emirates vliegt naar 21 landen in Europa, waaronder Nederland.

In de grotere Europese landen gaat het om meerdere steden: vier in Duitsland, drie in Frankrijk, vier in Italië en acht in het Verenigd Koninkrijk. De codeshare tussen Emirates en SpiceJet houdt in dat de twee partners voor doorverbindingen via Dubai zorgen.

“Wij zijn zeer verheugd dat de samenwerking met SpiceJet is uitgebreid. De airline heeft een zeer succesvol business model en is gericht op groei, gelet op de recente bestellingen van nieuwe vliegtuigen,” zegt  Richard Burgess, de president van het APG netwerk.

Ondergang Jet
SpiceJet en andere Indiase carriers, zoals Indigo hebben dit jaar flink geprofiteerd van de ondergang van Jet Airways. Hoewel Jet officieel nog steeds niet failliet is verklaard, is het bedrijf al grotendeels ontmanteld.

De samenwerking tussen Jet en Air France-KLM, die twee jaar geleden begon, is daarmee op een fiasco uitgelopen. De verbindingen die Jet vloog tussen India en Europa zijn inmiddels weer voor een deel overgenomen door KLM en Air France.

Probleem MAX
SpiceJet voert nu 630 vluchten per dag uit, naar 64 bestemmingen, waarvan 54 binnen India. De airline vliegt grotendeels met Boeing-737’s. Hierbij is de maatschappij wel tegen een probleem aangelopen, want de Boeing 737 MAX moest volgens de planning de kern van de vloot gaan vormen.

Er zijn veertien Boeing 737 MAX 8’s ontvangen en nog eens 192 besteld. Alle Boeing MAX-vliegtuigen, ook die van SpiceJet, staan evenwel sinds maart dit jaar aan de grond na twee fatale crashes die een 346 mensen het leven kostten. Er zullen eerst technische wijzigingen aan het toesteltype moeten worden uitgevoerd. Wanneer dit klaar is en op welk moment de MAX weer gaat vliegen is niet duidelijk.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….