Home / Luchtvaart / APG is GSA Kenya Airways

APG is GSA Kenya Airways

APG is GSA Kenya Airways

APG is de nieuwe GSA voor Kenya Airways in Europa. Dit hebben de twee partijen vrijdag bekendgemaakt. De Keniaanse carrier hervatte onlangs de vluchten naar Amsterdam, maar door corona is het verkeer nog beperkt.

Onder de overeenkomst zal APG als General Sales Agent een “groot aantal sales en marketing activiteiten voor Kenya Airways” ontplooien, zegt APG. Richard Burgess, de president van het APG Network zegt in een verklaring: “Kenya Airways is een wereldwijd erkende airline, met een uitstekend product en wij zijn daarom verheugd over de samenwerking. De huidige situatie rond de luchtvaart is natuurlijk lastig, maar onze kantoren in Europa bereiden zich voor met een sterke structuur voor sales en operatie voor Kenya Airways, waardoor we weer maximaal kunnen presteren zodra de markt zich herstelt.”

Corona is de grote onzekere factor. Hoewel Kenya Airways het internationale netwerk in augustus weer opstartte, na maanden stil te hebben gelegen, is de regelgeving zowel in Europa als Afrika nog zeer streng. De reisbeperkingen zijn aan beide kanten vooralsnog zo groot, dat weinigen het risico zullen willen lopen om aan boord van een vliegtuig te stappen.

Air France-KLM
Kenya Airways heeft sinds 1996 een joint venture met KLM en Air France heeft zich daar in 2018 bij aangesloten. Deze jv is nog niet ontbonden, maar wel ‘slapende’. De laatste jaren waait er een nieuwe wind bij Kenya Airways, waardoor het bedrijf vervreemd is van Air France-KLM. Sebastian Mikosz, de voormalige CEO Kenya Airways, vertrok eind 2019, om ‘persoonlijke redenen’. Keniaanse media meldden echter dat Mikosz gefrustreerd was over aanhoudende bemoeienis van de regering en over de weerstand tegen zijn plan om de luchthaven van Nairobi onder te brengen in één bedrijf met de airline.

KLM had in eerste instantie ook een aandelenbelang van 26,7 procent in Kenya Airways. In 2017 werd de aandeelhoudersstructuur aangepast. Een consortium van banken kwam binnen met nieuw kapitaal en kreeg daardoor 38,1 procent in handen. Het belang van de staat ging omhoog van 29,8 procent naar 48,9 procent, dat van KLM daalde van 26,7 procent naar 7,8 procent.

 

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

30/10/2020

KLM heeft de vakbonden ‘dringend’ gevraagd een ‘commitment clausule’ te tekenen waarin ze akkoord gaan met langer durende bezuinigingen dan eerder was afgesproken. Zaterdag 31 oktober zal minister van Financiën…

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

30/10/2020

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten,…

Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

30/10/2020

Air France-KLM heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geleden van bijna 1,7 miljard euro, zo heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. Q3 was wel beter dan Q2, maar in…

GBTA koopt ACTE-geheimen

GBTA koopt ACTE-geheimen

29/10/2020

GBTA wil de intellectuele eigendommen van het failliete ACTE, waaronder merknamen, software, knowhow en handelsgeheimen overnemen. Daaronder valt ook de opzet van educatieve sessies die ACTE organiseerde. Op papier komt…