Home / Luchtvaart / Anderson houdt Golfcarriers verantwoordelijk voor 9/11

Anderson houdt Golfcarriers verantwoordelijk voor 9/11

Anderson houdt Golfcarriers verantwoordelijk voor 9/11

Algemeen directeur Richard Anderson van Delta Air Lines heeft olie op het vuur van de discussie over de al dan niet eerlijke concurrentie van Golfcarriers gegooid tijdens een interview op CNN.

De Delta-topman staat bekend als een tegenstander van samenwerking met de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio, omdat hij vindt dat deze staatsbedrijven gesubsidieerd worden. Hij wil dan ook dat de open skies-verdragen met de Golfstaten worden herzien, omdat Etihad, Emirates en Qatar Airways sinds 2004 42,3 miljard dollar aan staatssteun zouden hebben ontvangen. Deze boodschap werd recent nogmaals overgebracht in een interview met de Wall Street Journal door Anderson en de topmannen van American Airlines en United Airlines.

Tim Clark, de CEO van Emirates, liet in een weerwoord weten, dat de bezwaren van de Amerikaanse airlines complete onzin zijn. Volgens Clark verleent de VS overheidssteun in de vorm van de Chapter 11-procedure. Hiermee hebben US Airways (2004-2005), Northwest Airlines (2005-2007), Delta Air Lines (2005-2007) en American Airlines (2011-2013) een faillissement af kunnen wenden. Wie de bescherming van Chapter 11 heeft, kan contracten met leveranciers en personeel heronderhandelen, zonder dat aan de betalingsverplichtingen hoeft te worden voldaan. Het bedrijf wordt dus uit de wind gehouden, zodat het kan herstructureren.

Anderson noemde het op zijn beurt in het CNN-interview “behoorlijke ironisch”, dat “de Verenigde Arabische Emiraten van het Arabisch Schiereiland hierover (Chapter 11 als staatssteun – red.) praten, gezien het feit dat onze industrie zwaar geraakt is door het terrorisme van 9/11, dat veroorzaakt werd door terroristen van het Arabisch Schiereiland. Dat was de reden dat wij massaal moesten herstructureren.”

Saillant detail: vijftien van de negentien kapers die waren betrokken bij de gebeurtenissen op 11 september 2001 kwamen uit Saudi-Arabië. De vlaggenmaatschappij van dat land, Saudia, is nota bene lid van SkyTeam, de alliantie waartoe ook Delta behoort. Maar Saudia is een onbeduidende maatschappij vergeleken met Etihad (dat overigens twee jaar na 9/11 is opgericht), Emirates en Qatar Airways. Twee kapers kwamen uit de Verenigde Arabische Emiraten, een uit Egypte en een uit Libanon. De nationale luchtvaartmaatschappij van Libanon is MEA – eveneens een SkyTeam-lid.

De uitspraak van Anderson is dus niet erg doordacht en lijkt vooral de frustratie te illustreren, die de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben over de in hun ogen oneerlijke concurrentie van de zeer succesvolle Golfcarriers. Maar wat is nu precies de impact van Emirates, Etihad en Qatar Airways op de Amerikaanse markt?

Sinds 2008 hebben de Golfcarriers 5 procentpunten marktaandeel af weten te snoepen van de Amerikaanse maatschappijen op de routes van de VS naar het Indiase subcontinent en Zuidoost-Azië. Daarbij zijn de boekingen bij joint venture partners, zoals British Airways, KLM en Air France meegenomen. Hiermee komt het marktaandeel van de Amerikaanse carriers op 34 procent in plaats van 39 procent op de genoemde trajecten. Het marktaandeel van Emirates, Qatar Airways en Etihad is in zeven jaar tijd gestegen van 12 naar 40 procent.

Verder heeft Emirates marktaandeel gewonnen op de route Milaan-New York, zo blijkt uit een 55 pagina’s tellend onderzoek, dat is opgesteld in opdracht van de drie grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen Delta, United en American. Emirates’ marktaandeel is op dat traject 19 procent, terwijl dat van de Amerikaanse collegae en diens partners is gedaald van 85 procent naar 78 procent sinds 2013, toen Emirates begon te vliegen op de route.

Het rapport stelt verder, dat de Golfcarriers dusdanig druk uitoefenen op de ticketprijzen, dat het gevaar dreigt, dat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen bepaalde markten niet meer winstgevend kunnen bedienen. Daarom is ingrijpen door de overheid gewenst, aldus de Amerikaanse airlines.

 

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…