
In de strijd om weer winstgevend te worden zijn ancillary services, betaalde dienstverlening bovenop de basisticketprijs, belangrijk voor Air France-KLM. Dit hebben zowel algemeen directeur Frédéric Gagey van Air France als de nieuwe KLM-topman Camiel Eurlings bevestigd tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers in Parijs vandaag.
“Ancillary revenues zijn bij Air France goed voor 4 procent van de totale passagiersinkomsten,” aldus Gagey. “Sinds we twee jaar geleden zijn begonnen met deze projecten, hebben we groei gerealiseerd. In 2011/2012 was dat 15 procent, voor 2012/2013 13 procent.”
“We kunnen veel verbetering realiseren in de opbrengsten per eenheid door middel van ancillary services,” vult Eurlings namens KLM aan. “We hebben veel projecten getest in de afgelopen tijd en kunnen op dat gebied echt een verschil maken. Voor ons Europese netwerk hebben we als doelstelling van 200 miljoen euro verlies in 2012 naar 40 miljoen euro verlies eind 2014 te gaan. We zijn hard op weg om dat te halen. Dat komt overigens niet alleen door de paid options, zoals de betaalde ruimbagage en business class-maaltijden in de economy class. De stoeldichtheid aan boord van onze 737’s is bijvoorbeeld ook vergroot. En de omdraaitijd van onze Embraers is teruggebracht naar 35 minuten. Dat scheelt 35 miljoen euro, oftewel één zo’n toestel.”
Volgens Eurlings zijn passagiers prijsbewust, maar zijn ze tegelijkertijd bereid te betalen voor extra’s. “Onze ervaring is dat op het moment van boeken elke euro telt. Maar wanneer de reisdatum nadert, is de passagier bereid te investeren in extra service. Dat feit helpt enorm bij het bereiken van een break-even resultaat op de medium-haul. Wij willen dus onze opbrengsten per eenheid onder andere verbeteren door middel van ancillary services.”

