Home / Luchtvaart / Amerikanen mijden confrontatie

Amerikanen mijden confrontatie

Amerikanen mijden confrontatie

De drie grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn op de jaarvergadering van IATA in Miami de confrontatie met de Golf-carriers opzichtig uit de weg gegaan. Topman Richard Anderson van Delta en Jeff Smisek van United schitterden door afwezigheid in de discussies, hun collega Doug Parker van American Airlines (AA) deed alleen zijn mond open als technisch voorzitter van de top.

De tegenpartij was er wel: Tim Clark van Emirates, James Hogan van Etihad en Akbar Al Baker van Qatar Airways deden ostentatief hun best het debat aan te gaan, maar bij gebrek aan tegenstanders lieten ze het bij schimpscheuten.

Begin dit jaar publiceerden Delta, AA en United een rapport waarin ze de drie Golf-carriers ervan beschuldigden in tien jaar tijd voor ruim 40 miljard dollar aan staatssteun te hebben ontvangen. Ze vroegen de Amerikaanse regering daarom de open skies overeenkomsten met de Arabische staten te herzien. De maatschappijen uit de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar ontkenden in alle toonaarden staatssteun te krijgen.

De IATA-jaarvergadering in Miami leek daarom het strijdtoneel te zullen worden van de twee kampen. Al Baker probeerde op maandag het vuurtje op te stoken. Hij zei dat het opzeggen van open skies een stap terug in de tijd zou zijn. “Het terugdraaien van vrije toegang tot markten en het opzeggen van open skies zal een negatief effect hebben over de hele wereld en leiden tot wederzijds protectionisme.” Hij vroeg aan directeur-generaal  Tony Tyler van IATA zich uit te spreken over de kwestie. Maar Tyler gaf aan geen partij te willen kiezen en geen mandaat daartoe te hebben. Tyler voegde er aan toe voortgaande liberalisering van de internationale luchtvaart, met open grenzen “in zijn algemeenheid” wel te steunen. Dit is een ontwikkeling waar niet alleen de Golf-carriers voor pleiten, maar ook British Airways, Malaysia Airlines en andere carriers.

Tim Clark van Emirates deed in Miami eveneens een poging de Amerikanen uit hun tent te lokken. Tijdens een forum zei hij plagend een boodschap voor zijn “Amerikaanse vrienden” te hebben. “We hebben al die A380’s nodig om naar 200 steden in Amerika te vliegen.” Dat is het schrikbeeld van de Amerikaanse carriers: een ‘invasie’ van widebody-vliegtuigen uit de Golf.

Maar de Amerikanen hapten niet, ze lieten zich niet zien. Hadden ze geen zin, waren ze bang of wordt de strijd later elders uitgevochten? Tony Tyler zwoer aan het eind van de top dat Anderson en Smisek wel degelijk in Miami waren geweest, tijdens de vergadering van de Board of Governors, maar daarna moesten ze wegens een drukke agenda weg. Ook voor de pers waren ze niet beschikbaar. Tyler toonde zich hiermee de diplomaat die hij uit hoofde van CEO van een brancheorganisatie wel moet zijn, maar in zijn stem klonk wel enige verwondering door over de (bijna) afwezigheid van de Amerikaanse CEO’s.

En zo bleef een echte confrontatie in Miami achterwege. Doug Parker van American Airlines zei tegen de pers in Miami dat hij achter de schermen wel met Al Baker had gesproken en dat het een “geanimeerd gesprek” was geweest. Parker: “Ons verschil van mening is niet met die drie airlines. Wij proberen de Amerikaanse regering zover te krijgen hun handelspolitiek te wijzigen.” Het was maar goed dat Al Baker dat niet hoorde, want ook daar zou hij het niet mee eens zijn geweest.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….