Home / Luchtvaart / American Airlines en US Airways geven elkaar jawoord

American Airlines en US Airways geven elkaar jawoord

American Airlines en US Airways geven elkaar jawoord

American Airlines en US Airways gaan fuseren. De nieuwe luchtvaartmaatschappij wordt de grootste ter wereld en gaat American Airlines heten. Algemeen directeur Doug Parker van US Airways wordt de nieuwe topman. CEO Tom Horton van American Airlines fungeert tijdelijk als voorzitter van de raad van bestuur.

De verwachting is dat de nieuwe carrier jaarlijks 1 miljard dollar aan synergievoordelen zal realiseren vanaf 2015. Experts zeggen dat met name op het regionale netwerk het een en ander te winnen valt. De laadfactor is laag op deze routes en de regionale vloot bestaat uit te veel verschillende vliegtuigtypen. Door rationalisatie van zowel de vloot als het netwerk, kan er veel geld worden bespaard. De gezamenlijke vloot omvat op dit moment in totaal meer dan 1.500 toestellen en er staan orders uit voor nog eens zeshonderd vliegtuigen.

American Airlines heeft in november 2011 de bescherming aangevraagd van Chapter 11, de Amerikaanse variant op onze surseance van betaling. Zij wilde als standalone carrier verder na de benodigde reorganisatie, maar de vakbonden van AA drongen aan op een fusie met US Airways.

De aandeelhouders van US Airways zullen 28 procent van het bedrijf in handen krijgen, terwijl de AA-aandeelhouders de overige 72 procent bezitten.

De fusie moet goedgekeurd worden door de Amerikaanse faillissementsrechtbank, die bepaalt of het reorganisatieplan van American Airlines de luchtvaartmaatschappij weer financieel gezond zal maken. Het Amerikaanse ministerie van Justitie moet ook groen licht geven, vanwege eventuele mededingingsbezwaren. De verwachting is dat de fusie in het derde kwartaal van 2013 zijn beslag zal krijgen.

US Airways fuseerde in 2005 met America West, een regionale luchtvaartmaatschappij. De zo verkregen schaalgrootte was echter niet voldoende om de concurrentie aan te kunnen gaan met de andere grote Amerikaanse maatschappijen. Eind 2006 deed US Airways daarom een bod op Delta Air Lines. Dat werd als een vijandige overname gezien door Delta en niet geaccepteerd. Delta fuseerde uiteindelijk met Northwest. Vervolgens onderhandelde US Airways in 2010 over een samengaan met United Airlines. Ook dat ging niet door – United nam in plaats daarvan Continental over.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…