Home / Luchtvaart / Amazon actiever in cargo

Amazon actiever in cargo

Amazon actiever in cargo

Amazon heeft deze week een belang genomen in een holding voor luchtvrachtvervoer. De e-commerce gigant had al een eigen cargo-airline en wil meeliften op het succes van de sector in coronatijd.

Air Transport Services Group (ATSG) is een beursgenoteerde Amerikaanse holding met tal van dochtermaatschappijen, allemaal gericht op cargo. Amazon heeft ongeveer een vijfde van de aandelen ATSG in handen gekregen en betaalde daar 131 miljoen dollar voor. Amazon heeft verder opties uitstaan om belangen te verwerven in Atlas Air en Sun Country Airlines, twee andere cargo operators. Het gaat hierbij om zogeheten warrants: het recht om aandelen te kopen tegen een eerder vastgestelde prijs, vóór een einddatum.

Drones
Amazon begon in 2015 met de opbouw van een eigen infrastructuur voor het vervoer van e-commerce producten. Onder de naam Prime Air wilde het bedrijf drones inzetten, die op korte afstand pakketten op een specifiek adres zou kunnen afleveren. Hoewel er verscheidene testprogramma’s lopen, zowel in de Verenigde Staten als Europa, zijn de drones nog niet operationeel.

Tegelijkertijd bouwde Amazon aan een grote vloot van grote vrachtvliegtuigen, bestemd voor vervoer van e-commerce producten. Amazon kocht hiervoor veel tweedehands vliegtuigen op. Onlangs werden zeven Boeing 767F’s van Delta Air Lines overgenomen en vier toestellen van hetzelfde type van WestJet. Amazon Air beschikt momenteel over 74 freighters. Ze vliegen onder de naam Prime Air of die van andere operators, waaronder Atlas en Sun Country.

Amazons omzet: 386 miljard dollar
De coronacrisis heeft Amazon (en andere e-commercebedrijven) een enorme boost gegeven. Door de pandemie is het aantal internetaankopen, dat toch al elk jaar groeide, nog eens fors gestegen. Amazon zag in 2020 de omzet stijgen van 280 miljard naar 386 miljard dollar. De nettowinst verdubbelde bijna, naar 21 miljard dollar. Amazon is hiermee de op een na (Walmart) grootste onderneming ter wereld.

En ook het vervoer van al die producten, evenals de tarieven, groeiden vorig jaar mee, waardoor cargomaatschappijen in een gouden tijd meemaakten. Enkele gemengde vracht/passage airlines wisten hun verlies in passagiersvervoer te compenseren door extra opbrengsten uit vracht. China Airlines (Taiwan) en Korean Air slaagden daar onder andere in.

Foto © Amazon Air

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…