
Norwegian vliegt voortaan alleen nog short haul binnen Europa. De ruim duizend werknemers in de UK die voor de long haul werkten, krijgen ontslag. Of de Noorse low-cost-carrier op deze manier wel kan overleven is de vraag.
Norwegian Air Shuttle – zoals de maatschappij voluit heet – heeft zwaar te lijden onder de coronacrisis. Anders dan de meeste airlines krijgt het bedrijf nauwelijks steun van de overheid. Sinds maart/april 2020 staat het grootste deel van de vloot, bestaande uit 132 toestellen, aan de grond. De laatste tijd waren nog ongeveer zes vliegtuigen in bedrijf.
Norwegian heeft nu besloten blijvend het mes te zetten in de vloot. Alle vliegtuigen voor de long haul, met name de Boeing 787’s die op Londen Gatwick waren gestationeerd, worden afgedankt. De personeelsleden die werkten in deze operatie voor de lange afstand, 1.100 in totaal, raken hun baan kwijt.
Norwegian stond er voorafgaande aan de corona pandemie al niet best voor. De maatschappij bood een low-cost product aan op de long haul, maar wist daar (nog) geen winst mee te boeken. Tussen 2017 en 2019 leed Norwegian zwaar verlies. De carrier rekende erop dat dit op de lange termijn goed zou komen, maar de corona pandemie heeft daar nu een einde aan gemaakt.
Het beursgenoteerde bedrijf uit Oslo hoopt met een veel kleinere vloot – op termijn bestaande uit vijftig toestellen – en louter bestemd voor binnenlandse en Europese vluchten, alsnog te kunnen overleven.

