Home / Luchtvaart / Alitalia onder curatele

Alitalia onder curatele

Alitalia onder curatele

Alitalia kan nog zeker een half jaar vooruit, nadat de noodlijdende airline zelf een ‘amministrazione straordinaria’ (buitengewone administratie) heeft aangevraagd, die uiteindelijk kan leiden tot faillissement. De Italiaanse regering heeft Alitalia nu onder curatele gesteld. Alitalia zegt dat alle vluchten vooralsnog ‘normaal’ zullen blijven opereren.

Drie regeringscommissarissen krijgen een half jaar de tijd om te onderzoeken of er nog oplossingen zijn voor de financiële problemen. De regering in Rome zorgt zolang voor een overbruggingskrediet. Een van de opties is het verkopen van het hele bedrijf of onderdelen ervan, maar de animo van kopers is tot nu toe gering.

In een verklaring verwijst de directie van Alitalia naar de ‘negatieve stemming van het personeel’ die vorige maand in een referendum een ingrijpende reorganisatie in meerderheid (70 procent) van de hand wees. Hierdoor is een doorstart en herstructurering van Alitalia onmogelijk, zegt het bedrijf. De directie wilde 1.700 van de 12.000 banen schrappen en wie mocht blijven zou acht procent loon moeten inleveren.

In de verklaring van nu staat: “Italiaanse aandeelhouders en Etihad waren vastbesloten om het plan te herfinancieren met twee miljard euro. Dit plan was gebaseerd op de sterke potentiële groei van het bedrijf en op een industrieel plan dat een structurele kostenbesparing omvatte, waarvan tweederde niets te maken had met de arbeidskosten van het personeel. Dit plan was afhankelijk van een overeenkomst met de vakbonden, die door de werknemers in een referendum is afgewezen.” De directie zegt dat hierdoor geen andere mogelijkheid restte dan de hulp van de regering in te roepen.

Twee miljoen euro verlies per dag
De carrier maakt twee miljoen euro verlies per dag. Een nieuwe kapitaalinjectie van andere airlines lijkt uitgesloten, terwijl behalve het overbruggingskrediet grootschalige staatssteun volgens Europese regelgeving niet is toegestaan.

Indien Alitalia failliet gaat, zal dat de tweede keer in haar geschiedenis zijn, die is geplaveid met financiële problemen en doorstarts. De airline boekte slechts een maal winst, in 1998. Daarna was het weer het oude liedje: verlies op verlies, tussen 1999 en 2008 voor een totaal van 3,7 miljard euro. Ondanks overheidssteun ging het ‘oude’ Alitalia in 2008 failliet. Er kwam een doorstart, dankzij een consortium van Italiaanse investeerders. Statutair kreeg de carrier een andere naam, in de praktijk bleef het Alitalia. Veel beter ging het niet, de airline bleef verlies lijden.

Nadat aandeelhouder Air France-KLM rond 2012-2013 weigerde haar belang te verhogen, stapte Etihad aan boord. De Arabische carrier kreeg 49 procent van de aandelen in handen, de andere 51 procent bleef in Italiaanse handen. Vanaf 1 januari 2015 ging Alitalia in deze getalsverhouding verder. In 2017 zou de airline weer winst maken, zo heette het toen. Daar kwam niets van terecht, het geld bleef wegstromen.

De samenwerking met Air France, KLM en Delta Air Lines, drie partners van Alitalia in SkyTeam, liep na 2015 meer en meer terug. Per 1 januari van dit jaar werden de gezamenlijke vluchten beëindigd. Mogelijk staat er nog een schuld uit van Alitalia bij de Frans-Nederlandse en Amerikaanse partners.

Faillissement zou betekenen dat Italië, met de vierde economie van Europa, voor het eerst sinds 1946 zonder nationale luchtvaartmaatschappij komt te zitten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…