Home / Luchtvaart / Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd op de nieuwjaarsreceptie van Barin, de organisatie van airlines in Nederland.

“Ik heb de afgelopen dagen gelezen dat ik degene ben die dicteert wat er moet gebeuren,” zei Alders. “Dat is niet zo. De Omgevingsraad Schiphol is een adviesorgaan voor de minister van infrastructuur en waterstaat en zij moet vragen om advies. De minister bepaalt ook de onderwerpen. Het is de politiek die de besluiten neemt en niemand anders.”

Alders voegde eraan toe dat ‘samen optrekken’ niettemin beter is dan beslissingen erdoor drukken. “Nog niet zo lang geleden eindigde elke discussie over Schiphol in de rechtszaal die tijd hebben we achter de rug.”

Goed getal
Schiphol zit nu aan de grens van de 500.000 vliegbewegingen die in 2008 aan de naar Alders genoemde commissie (de Alderstafel) is afgesproken. Volgens de voorzitter van de ORS is die 500.000 nog niet zo’n gek getal. “In de piekuren is er geen ruimte meer, sterker nog: de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft geadviseerd om het aantal in de piek te verminderen.”

Heeft Schiphol inderdaad het grote economische belang dat zijzelf en onder meer KLM voortdurend benadrukken? Alders vindt van wel, maar maakt wel kanttekeningen. “Vooral het intercontinentale verkeer, dat Schiphol als hub gebruikt, heeft toegevoegde waarde. Als er groei komt, moet die daar plaatsvinden. Een selectief gebruik van Schiphol is daarom voor de toekomst een conditio sine qua non.”

Lelystad
Over Lelystad, de overloop van Schiphol die mogelijk op 1 april 2019 opengaat (minister Van Nieuwenhuizen neemt volgende maand een besluit hierover), zei Alders dat hier ruim tien jaar geleden al ‘bewust en met overtuiging’ voor is gekozen.

Maar de richting die de discussie met de omgeving opgaat stemt Alders niet optimistisch over de kansen van slagen. Er lopen aanvragen via de rechter om het ‘40 lden contour’ (lden is de eenheid van geluidsbelasting en 40 is zeer laag) goedgekeurd te krijgen voor aanvliegroutes naar Lelystad. Alders: “Als dat gebeurt ziet het er voor Schiphol niet goed uit.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NS zet in op de flexreiziger

NS zet in op de flexreiziger

28/02/2020

NS wil de komende jaren inzetten op de ‘flexreiziger,’ die de vorm vervoer laat afhangen van het moment en de bestemming. Het spoorbedrijf heeft dit bekendgemaakt, samen met de jaarcijfers…

KLM-BCG ondersteunt Virgin

KLM-BCG ondersteunt Virgin

27/02/2020

Het partnerschap van KLM en de Boston Consulting Group voor de operationele digitalisering van luchtvaartmaatschappijen, heeft Virgin Atlantic als nieuwe klant binnengehaald. KLM-BCG zal Virgin ondersteunen bij het ‘optimaliseren en…

KLM grijpt in om corona

KLM grijpt in om corona

26/02/2020

KLM voert ‘drastische’ bezuinigingsmaatregelen door om de gevolgen van Covid-19, het coronavirus, het hoofd te bieden. Dit heeft financieel directeur Erik Swelheim in een uitgelekte, interne brief laten weten. “Het…