
Luchtvaartmaatschappijen verdienen gemiddeld meer dan twee keer zoveel aan à la carte toeslagen als hun winstmarge per passagier, die bijna 6 dollar bedraagt.
Per passagier harkten de carriers in 2013 namelijk 16 dollar binnen met onder andere toeslagen voor stoelreserveringen, het inchecken van ruimbagage, wijzigingskosten en inkomsten uit frequent flyer programma’s.
Dit stelt onderzoeksbureau Ideaworks in een nieuw rapport over ‘ancillary revenues’.
De inkomsten van ontbundelde diensten van 59 airlines werden onderzocht. In totaal ging het in 2013 om 31,5 miljard dollar.
Gekeken naar de totale ancillary omzet, dan heeft United vorig jaar het meeste geld hiermee verdiend: 5,7 miljard dollar. De tweede plaats is voor Delta met 2,5 miljard dollar, gevolgd door American (2,1 miljard dollar), Air France-KLM (1,71 miljard dollar) en Ryanair (1,69 miljard dollar).
Als je kijkt naar de à la carte opbrengsten uitgedrukt in een percentage van de totale omzet dan ziet de top-vijf er heel anders uit. Op nummer een staat Spirit met 38,4 procent, gevolgd door Wizz Air (34,9 procent), Allegiant (32,6 procent), Jet2 (27,7 procent) en Ryanair (24,8 procent). EasyJet bevindt zich op de negende plaats met 19,2 procent.

