Home / Luchtvaart / Airbus stopt bouw A380

Airbus stopt bouw A380

Airbus stopt bouw A380

Het hing al een poos in de lucht en is nu officieel: Airbus stop met de bouw van de dubbeldeks A380. In 2021 zal de laatste superjumbo worden opgeleverd. Dit heeft de fabrikant in Toulouse vandaag bekendgemaakt.

De directe aanleiding vormt de vermindering van het aantal orders door Emirates, de enige grote klant voor de A380. De maatschappij uit Dubai had aanvankelijk 162 Airbus A380’s besteld en schroeft dit nu terug naar 123, waarvan er inmiddels 109 zijn opleverd. De komende twee jaar neem Emirates nog veertien nieuwe A380’s in ontvangst.

“Als gevolg van deze beslissing hebben we geen substantiële backlog meer voor de A380 en is er dus, ondanks al onze verkoopinspanningen in de afgelopen jaren, geen reden meer om de productie verder te zetten. Dit betekent dat de levering van de laatste A380 in 2021 zal plaatsvinden,” aldus Tom Enders, de CEO van Airbus in een verklaring.

Het annuleren van orders kost een airline geld, tenzij er een andere bestelling voor in de plaats komt. En dat is het geval: Emirates heeft veertig Airbus A330-900’s en dertig A350-900’s bij Airbus besteld.

Uitfaseren
De maatschappij blijft nog zeker tot het eind van het volgende decennium met de A380 vliegen, maar zal het type geleidelijk uitfaseren. Emirates heeft nog niet aangegeven hoe zij haar operatie zal aanpassen. De A380 is het grootste toestel dat er bestaat. Emirates varieert met de configuratie, die ligt tussen de 489 en 615 stoelen aan bo

Indien Emirates een zelfde aantal stoelen wil blijven aanbieden, zal zij met kleinere toestellen in een hogere frequentie moeten vliegen. Op luchthavens met een beperkte slot-capaciteit, zoals Heathrow en Schiphol, is dat een probleem: extra slots zijn niet mogelijk. Naar verwachting zal Emirates daarom de A380 het langst blijven gebruiken op luchthavens met capaciteitsproblemen.

Enders benadrukte vandaag nog eens dat er technisch gezien niets mis is met de A380, het is alleen niet het commerciële succes geworden waar de Europese fabrikant begin deze eeuw nog vanuit ging. In plaats van de duizend verkochte toestellen waarop was gerekend, kwamen er maar 313 orders binnen, waarvan er nu 234 zijn opgeleverd. Door annuleringen van orders, inclusief die door Emirates vandaag, slonk het orderboek naar 274 toestellen.

Airbus heeft uiteindelijk geen winst gemaakt met de A380. In het boekjaar 2018 is een netto ‘negatieve impact’ van 463 miljoen euro opgenomen voor het A380 programma, maar de werkelijke kosten, inclusief het ontwikkelingsproject, moeten veel hoger liggen.

Geen boekverlies
De fabrikant hield al geruime tijd rekening met het einde van de productie van de A380 en zegt dat de gevolgen van de beslissing ‘grotendeels’ zijn verwerkt in de resultaten van het boekjaar 2018. Airbus heeft ondanks alles een goed jaar achter de rug, met een nettowinst van ruim drie miljard euro op een omzet van 64 miljard euro.

De productie van de A380 levert nu nog werk op voor 3.000 tot 3.500 mensen bij Airbus. De fabrikant zegt dat deze arbeidsplaatsen niet per se verloren gaan omdat de verhoogde productie van de A320-familie en de grote, nieuwe widebody-bestelling van Emirates ‘veel mogelijkheden op interne jobmobiliteit’ bieden.

Enders treurt om het afscheid van de A380. “Passagiers vliegen heel graag met dit geweldige vliegtuig. Daarom is de aankondiging van vandaag pijnlijk voor zowel de Airbus-medewerkers als de A380-gemeenschap wereldwijd. Maar onthoud dat de A380’s nog vele jaren zullen blijven vliegen en dat Airbus de luchtvaartmaatschappijen die de A380 in dienst hebben, uiteraard zal blijven ondersteunen”.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…