Home / Luchtvaart / Airbus redt Bombardier

Airbus redt Bombardier

Airbus redt Bombardier

Airbus heeft een contract getekend met Bombardier over de CSeries waarbij de Europese fabrikant een meerderheidsbelang krijgt in dit nieuwe vliegtuig en een deel van de productie overneemt. Boeing is woedend.

Airbus heeft Bombardier de reikende hand uitgestoken door een belang van 50,01 procent te nemen in de CSeries Aircraft Limited Partnership (CSALP), die ondermeer sales, marketing, bemiddeling en klantenservice behelst. Bombardier zelf houdt 30,99 procent, terwijl de overige 19 procent in handen komt van Investissement Québec, een financieringsbedrijf in Canada. Airbus hoeft Bombardier niets te betalen voor de deal.

Diepe investeringen
De CSeries, met de types CS100 en CS300, met 110 tot 130 stoelen, is al in productie en in bedrijf, met veertien afgeleverde toestellen. Bombardier, een Canadees bedrijf gevestigd in Montreal, heeft evenwel zo diep moeten investeren het project van de CSeries dat er een zware schuldenlast is ontstaan. Bombardier heeft nauwelijks nog geld om de CSeries goed te marketen.

Belangrijk onderdeel van de transactie tussen Bombardier en Airbus is dat de laatste in haar fabrieken in de Amerikaanse staat Alabama de assemblage gaat verzorgen van de CSeries.

Op die manier neemt Airbus niet alleen een deel van het werk en de kosten over, ook omzeilt het Canadees-Europese consortium de invoerheffing van 300 procent op de CSeries in de Verenigde Staten, waarmee de Amerikaanse regering heeft gedreigd.

Reden voor die extreem hoge heffing is het vermoeden dat Bombardier regeringssteun in Canada ontving voor de ontwikkeling van de CSeries. De Amerikaanse concurrent Boeing tekende hier eerder in Washington met succes bezwaar tegen aan.

Boeing boos
Boeing heeft woedend gereageerd. Een woordvoerder van de vliegtuigbouwer uit Chicago sprak over “een twijfelachtige deal tussen twee door de staat gesteunde concurrenten.” Boeing beticht Airbus er ook al jaren van niet alles op eigen kracht te doen, maar financiële hulp te krijgen van de Franse, Duitse en andere Europese regeringen.

Airbus op haar beurt zegt dat Boeing grote belastingvoordelen krijgt in de staat Washington (Seattle) waar de meeste fabrieken staan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

12/07/2020

Zondag 12 juli is de laatste dag dat KLM’ers zich kunnen inschrijven voor de VRR, de vrijwillige vertrekregeling. Daarna bepaalt KLM zelf wie er weg moet. Dit najaar volgt een…

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…