Home / Luchtvaart / Airbus haalt uit naar Trump

Airbus haalt uit naar Trump

Airbus haalt uit naar Trump

Topman Tom Enders van Airbus heeft de Amerikaanse president Trump beschuldigd van protectionisme, terwijl concurrent Boeing ‘schaamteloos meesurft’ op de golf van ‘America-first.’

In een verklaring zegt Enders dinsdag dat de Verenigde Staten onder Donald Trump – die nu een jaar in het Witte Huis zit – niet langer streeft naar open markten, maar Amerika wil afsluiten van buitenlandse bedrijven en concurrentie.

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn niet gebaat bij ‘America-first’ zei Enders. ‘Ze profiteren juist als er sprake is van een gezonde en uitgebalanceerde concurrentie.’ De praktijk geeft hem gelijk. Veel Amerikaanse airlines kopen al jaren vliegtuigen bij beide bouwers. Delta Air Lines heeft momenteel hoofdzakelijk orders uitstaan bij Airbus.

Boeing maakt in de ogen van Airbus ‘schaamteloos’ gebruik van het nationalistische sentiment van Trump. Enders verwijst naar de importheffing van 300 procent die de Amerikaanse overheid in 2017 wilde opleggen voor Canadese vliegtuigen van het type CSeries (CS100 en CS300). Enders noemt dit ‘roofzuchtig’ en ‘pesterig’ en voegt eraan toe: ’Zo ga je als concurrenten niet met elkaar om.’

De fabrikant in Montreal zocht vorig jaar hulp bij Airbus voor de CSeries en kreeg deze ook. Airbus heeft een meerderheidsbelang genomen in het CSeries project en verplaatst de assemblage naar haar eigen fabrieken in Alabama. Daarmee wordt het een Amerikaans eindproduct en vervalt de heffing. Ook dit toestel (de CS100) is door Delta besteld.

Brexit
Enders laat zich ook een harde bewoordingen uit over de Brexit. ‘De ravage die president Trump na vier of acht jaar zal achterlaten is wellicht eenvoudiger te repareren dan Brexit,’ zegt hij. Het Verenigd Koninkrijk verlaat in 2019 de Europese Unie en dit zal volgens de CEO van Airbus een negatieve impact hebben op de Britse luchtvaartindustrie.

De Frans-Duitse onderneming heeft 25 productiefaciliteiten in de UK, waaronder de bouw van de vleugels. Airbus zegt de gevolgen zoveel mogelijk binnen de perken te willen houden. ‘Maar het netto-resultaat zal negatief zijn, vrees ik,’ aldus Tom Enders.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….