
Na Boeing krimpt nu ook Airbus de productie, met vooral een lagere output van de A350. De Europese fabrikant leed in het tweede kwartaal als gevolg van de coronacrisis een groot operationeel verlies.
De omzet van Airbus liep in Q2 terug met 55 procent naar 8,3 miljard euro; het operationeel verlies kwam uit op 1,226 miljard euro. En de vooruitzichten zijn niet goed: Airbus verwacht dat herstel naar de situatie van vóór de crisis nog jaren zal duren.
Airbus schaalt de output van de A350 daarom verder af. Vorig jaar produceerde de Europese fabrikant maandelijks nog tussen de negen en tien eenheden van haar huidige, meest verkochte widebody. In april ging dit naar zes en nu zijn het er nog vijf A350’s per maand.
Airbus kreeg tot nu toe 930 orders binnen voor de A350, waarvan er 370 zijn afgeleverd. De coronacrisis heeft er evenwel toe geleid dat de algehele vraag naar vliegtuigen is gekelderd. Veel van de al afgemonteerde toestellen blijven bij de fabriek staan, omdat airlines er voorlopig geen behoefte aan hebben.
Hoewel Airbus niet verwijst naar vermindering van de bouw van andere vliegtuigtypes, ligt het wel in de lijn der verwachting dat het Frans-Duits-Spaanse concern over de hele linie krimpt. Het aantal arbeidsplaatsen dat verdwijnt zal naar schatting 15.000 zijn, elf procent van de totale work force. Airbus zegt te werken aan boekhoudkundige voorzieningen tussen de 1,2 miljard en 1,6 miljard euro voor een sociaal plan.

