
Garuda Indonesia vliegt sinds kort met de Airbus A330-900neo tussen Schiphol en Bali. Voorheen zette de airline een Boeing 777-300ER in op de route.
Met de aanpassing geeft Garuda aanzienlijk wat capaciteit op: de A330neo telt 301 stoelen tegenover 393 in de Boeing 777. De route zelf is in oktober al veranderd. In plaats van Amsterdam-Jakarta, vliegt Garuda nu naar Denpasar, Bali, met een tussenlanding op Sumatra (Medan), waar passagiers voor Jakarta kunnen overstappen.
Geeft Garuda de markt naar de Indonesische hoofdstad hiermee niet makkelijk weg aan KLM, die behalve concurrent tevens partner in SkyTeam is? Nee, zegt Rick Wouters, sales manager Europe bij Garuda: “KLM maakt ook een tussenstop op weg naar Jakarta. Bij Garuda stap je over op een ander toestel. In tijd ontloopt het elkaar niet zoveel.”
De A330-900neo is de jongste aanwinst in de vloot van Garuda. De carrier heeft nu drie exemplaren, met nog eens elf in bestelling. De business class in het toestel is klein, met 24 fully flat stoelen, in een 1-2-1 opstelling. De economy class bestaat uit 277 stoelen in een 2-4-2 opstelling. Wouters wijst erop dat in de Boeing 777-300ER die op Amsterdam vloog ook niet veel stoelen ‘voorin’ stonden: 26.
Aanvankelijk leek Garuda de Boeing 777 te zullen blijven inzetten tussen Amsterdam en Medan/ Denpasar, maar de plannen werden later zijn toch weer gewijzigd naar de Airbus A330neo, een toestel dat bekend staat om de zuinige motoren.

