Het failliete airberlin voert vandaag haar laatste vlucht uit, tussen München en Berlijn. Na 39 jaar komt daarmee een einde aan de Duitse maatschappij.
Een groot deel van de 8.000 werknemers staat vooralsnog op straat. Lufthansa is bereid 3.000 personeelsleden van airberlin over te nemen. evenals de helft van de vloot. Maar deze deal moet nog goedkeuring krijgen van de mededingingsautoriteiten van de Europese Unie.
De EU wil voorkomen dat Lufthansa een te grote greep op de Duitse markt krijgt. Ook twee Britse carriers: easyJet en Condor (onderdeel van de Thomas Cook Group) azen nog op een deel van de failliete boedel van airberlin.
Airberlin, opgericht in 1978, maakte sinds 2008 vrijwel uitsluitend verlies. Alleen in 2012 was er een kleine opleving, een jaar nadat Etihad aan boord was gekomen met een belang van 29 procent. Maar in 2013 was de carrier terug in de rode cijfers, die daarna elk jaar verder verslechterden, tot een nettoverlies van 781 miljoen euro in 2016, op een omzet van 3,7 miljard.
Etihad trok zich in augustus dit jaar terug uit het bedrijf en daarmee was het lot bezegeld. Via een krediet van de Duitse regering kon airberlin nog enkele noodzakelijke vluchten afhandelen. Ook daar komt vandaag een einde aan.

