Home / Luchtvaart / Air Lituanica wil snel naar codeshare met KLM

Air Lituanica wil snel naar codeshare met KLM

Air Lituanica wil snel naar codeshare met KLM

De jonge Litouwse maatschappij Air Lituanica, die zich vooral richt op zakenreizigers, wil zo snel mogelijk naar een codeshare met KLM. Dit zei Gytis Gumuliauskas, de CEO van de airline, vrijdag in een gesprek met Zakenreis in Vilnius. Air Lituanica heeft nu een interline-overeenkomst met zowel KLM als Air France.

Gumuliauskas is vooral zeer te spreken over de verbinding naar Amsterdam, waar een kwart van de passagiers uit Vilnius nu overstapt op een aansluitende vlucht. “En dat aantal kan zowel absoluut als percentueel nog veel hoger.”

Air Lituanica heeft op dit moment een vloot van slechts twee toestellen. Via een vorige maand gesloten codeshare-overeenkomst met airBaltic, uit buurland Letland, weet de carrier toch vrijwel dagelijks naar acht bestemmingen te vliegen.

De voorgangers van Air Lituanica gingen tot nu toe steeds failliet en de scepsis in Litouwen over de nieuwe start-up was vorig jaar daarom groot. “Er werden weddenschappen afgesloten in Vilnius over het aantal maanden dat we zouden bestaan, variërend van één tot zes. Maar de wedders hebben tot nu toe ongelijk gekregen, we bestaan nog, al was het niet makkelijk,” zegt Gumuliauskas.

Air Lituanica haakte vorig jaar in eerste instantie aan bij Estonian Air uit Estland, de meest noordelijke van de drie Baltische staten. Van Estonian kreeg het een Embraer 170 in wet-lease. Dat ging een poos goed, totdat de twee maatschappijen na een half jaar onenigheid kregen over de financiën.

Het contract werd verbroken en Air Lituanica deed Estonian Air een proces aan. Gumuliauskas, gniffelend: “De zaak heeft een jaar geduurd. Vorige maand kwam de uitspraak, in ons voordeel, waardoor we een miljoen euro terugkrijgen van Estonian.”

Air Lituanica moest door de ruzie met Estonian in eerste instantie haar vluchtschema’s wel aanpassen, omdat de vervangende vliegtuigen minder capaciteit hadden. Intussen zit de carrier weer op de eerdere frequentie, hetgeen betekent dat Schiphol elke dag wordt aangevlogen, in samenwerking met de nieuwe vriend: airBaltic.

De volgende stap die Gumuliauskas wil zetten is een grotere vloot, meer bestemmingen en codesharing met KLM. “Schiphol is belangrijk voor ons. Ik denk dat we voor heel veel aanvoer kunnen zorgen op Amsterdam. En de luchtvaart is een kwestie van schaal: je moet altijd vergroten om te kunnen blijven bestaan.”

Meer over Air Lituanica lees je in de komende editie van Zakenreis. Nog geen abonnement? Kijk hier voor meer informatie.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qatar voert ‘face shield’ in

Qatar voert ‘face shield’ in

03/07/2020

Passagiers in economy class bij Qatar Airways moeten voortaan een doorzichtig gezichtsschild dragen, bovenop een chirurgisch mondkapje. In business class is dit niet verplicht. De carrier verstrekt beide items aan…

Twee nieuwe hotels van Accor

Twee nieuwe hotels van Accor

02/07/2020

Accor bouwt in Amsterdam twee nieuwe hotels van de merken Mercure en Tribe. De hotels komen in twee torens op ‘Gare du Nord,’ een gebied in ontwikkeling naast metrostation Noord….

Premier: racisme bij KLM 

Premier: racisme bij KLM 

02/07/2020

Premier Rutte heeft in de Tweede Kamer hard uitgehaald naar KLM over een vermeend incident dat hij ‘racistisch en revolting’ noemde. In een reactie tegen Zakenreis zegt KLM ‘geschrokken’ te…