Home / Luchtvaart / Air Lituanica wil snel naar codeshare met KLM

Air Lituanica wil snel naar codeshare met KLM

Air Lituanica wil snel naar codeshare met KLM

De jonge Litouwse maatschappij Air Lituanica, die zich vooral richt op zakenreizigers, wil zo snel mogelijk naar een codeshare met KLM. Dit zei Gytis Gumuliauskas, de CEO van de airline, vrijdag in een gesprek met Zakenreis in Vilnius. Air Lituanica heeft nu een interline-overeenkomst met zowel KLM als Air France.

Gumuliauskas is vooral zeer te spreken over de verbinding naar Amsterdam, waar een kwart van de passagiers uit Vilnius nu overstapt op een aansluitende vlucht. “En dat aantal kan zowel absoluut als percentueel nog veel hoger.”

Air Lituanica heeft op dit moment een vloot van slechts twee toestellen. Via een vorige maand gesloten codeshare-overeenkomst met airBaltic, uit buurland Letland, weet de carrier toch vrijwel dagelijks naar acht bestemmingen te vliegen.

De voorgangers van Air Lituanica gingen tot nu toe steeds failliet en de scepsis in Litouwen over de nieuwe start-up was vorig jaar daarom groot. “Er werden weddenschappen afgesloten in Vilnius over het aantal maanden dat we zouden bestaan, variërend van één tot zes. Maar de wedders hebben tot nu toe ongelijk gekregen, we bestaan nog, al was het niet makkelijk,” zegt Gumuliauskas.

Air Lituanica haakte vorig jaar in eerste instantie aan bij Estonian Air uit Estland, de meest noordelijke van de drie Baltische staten. Van Estonian kreeg het een Embraer 170 in wet-lease. Dat ging een poos goed, totdat de twee maatschappijen na een half jaar onenigheid kregen over de financiën.

Het contract werd verbroken en Air Lituanica deed Estonian Air een proces aan. Gumuliauskas, gniffelend: “De zaak heeft een jaar geduurd. Vorige maand kwam de uitspraak, in ons voordeel, waardoor we een miljoen euro terugkrijgen van Estonian.”

Air Lituanica moest door de ruzie met Estonian in eerste instantie haar vluchtschema’s wel aanpassen, omdat de vervangende vliegtuigen minder capaciteit hadden. Intussen zit de carrier weer op de eerdere frequentie, hetgeen betekent dat Schiphol elke dag wordt aangevlogen, in samenwerking met de nieuwe vriend: airBaltic.

De volgende stap die Gumuliauskas wil zetten is een grotere vloot, meer bestemmingen en codesharing met KLM. “Schiphol is belangrijk voor ons. Ik denk dat we voor heel veel aanvoer kunnen zorgen op Amsterdam. En de luchtvaart is een kwestie van schaal: je moet altijd vergroten om te kunnen blijven bestaan.”

Meer over Air Lituanica lees je in de komende editie van Zakenreis. Nog geen abonnement? Kijk hier voor meer informatie.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…