
Air Italy is bankroet. Alle vluchten zijn deze week stopgezet. Het is een gevoelige klap voor Qatar Airways, dat 49 procent van de aandelen bezat. Alitalia daarentegen lijkt er wel bij te varen als enig overgebleven Italiaanse carrier.
Air Italy, gevestigd op het eiland Sardinië was een kort leven beschoren – opgericht op 1 maart 2018. In de eerste twee jaar werd er geen winst gemaakt. Qatar Airways calculeerde dit in als aanloopverlies, maar de andere aandeelhouder, het Italiaanse Alisarda, dacht daar anders over.
Alisarda achtte de airline niet langer levensvatbaar en trok deze week de stekker eruit. Een van de factoren die Air Italy parten speelde was het verplicht aan de grond houden van de Boeing 737 MAX, sinds maart 2019. Air Italy had weliswaar slechts drie MAX-toestellen, maar dat was wel een kwart van de vloot. Dat kon de verlieslijdende maatschappij er niet bij hebben.
Flag carrier
Qatar Airways had steeds de stille hoop dat Alitalia, dat al decennia door de Italiaanse staat in leven wordt gehouden en sinds mei 2017 onder curatele staat, eindelijk echt failliet zou gaan. Air Italy zou dan de plaats als flag carrier kunnen overnemen. Maar dat is niet gebeurd: achtereenvolgende regeringen, van verschillende signatuur, bleven de afgelopen drie jaar Alitalia steunen met leningen.
Qatar Airways zegt in een verklaring vanuit Doha de ondergang van Air Italy te betreuren: “We hebben de afgelopen jaren steeds geloofd in de potentie van Air Italy. De airline had verder kunnen groeien en veel werkgelegenheid kunnen creëren.” Qatar Airways had ook graag een meerderheidsbelang willen nemen in Air Italy, maar een airline van buiten de EU mag maximaal 49 procent van de aandelen van een EU-airline bezitten.
Qatar Airways is niet de eerste Golf-carrier die zich verkijkt op de Italiaanse markt. Etihad Airways, uit Abu Dhabi, nam in 2014 een belang in Alitalia, eveneens 49 procent. Het liep uit op een groot fiasco – de geplande winst bleef uit. Etihad trok zich na drie jaar terug en leed in totaal een verlies van rond de twee miljard dollar op Alitalia.

