Home / Luchtvaart / Air Italy uit de lucht

Air Italy uit de lucht

Air Italy uit de lucht

Air Italy is bankroet. Alle vluchten zijn deze week stopgezet. Het is een gevoelige klap voor Qatar Airways, dat 49 procent van de aandelen bezat. Alitalia daarentegen lijkt er wel bij te varen als enig overgebleven Italiaanse carrier.

Air Italy, gevestigd op het eiland Sardinië was een kort leven beschoren – opgericht op 1 maart 2018. In de eerste twee jaar werd er geen winst gemaakt. Qatar Airways calculeerde dit in als aanloopverlies, maar de andere aandeelhouder, het Italiaanse Alisarda, dacht daar anders over.

Alisarda achtte de airline niet langer levensvatbaar en trok deze week de stekker eruit. Een van de factoren die Air Italy parten speelde was het verplicht aan de grond houden van de Boeing 737 MAX, sinds maart 2019. Air Italy had weliswaar slechts drie MAX-toestellen, maar dat was wel een kwart van de vloot. Dat kon de verlieslijdende maatschappij er niet bij hebben.

Flag carrier
Qatar Airways had steeds de stille hoop dat Alitalia, dat al decennia door de Italiaanse staat in leven wordt gehouden en sinds mei 2017 onder curatele staat, eindelijk echt failliet zou gaan. Air Italy zou dan de plaats als flag carrier kunnen overnemen. Maar dat is niet gebeurd: achtereenvolgende regeringen, van verschillende signatuur, bleven de afgelopen drie jaar Alitalia steunen met leningen.

Qatar Airways zegt in een verklaring vanuit Doha de ondergang van Air Italy te betreuren: “We hebben de afgelopen jaren steeds geloofd in de potentie van Air Italy. De airline had verder kunnen groeien en veel werkgelegenheid kunnen creëren.” Qatar Airways had ook graag een meerderheidsbelang willen nemen in Air Italy, maar een airline van buiten de EU mag maximaal 49 procent van de aandelen van een EU-airline bezitten.

Qatar Airways is niet de eerste Golf-carrier die zich verkijkt op de Italiaanse markt. Etihad Airways, uit Abu Dhabi, nam in 2014 een belang in Alitalia, eveneens 49 procent. Het liep uit op een groot fiasco – de geplande winst bleef uit. Etihad trok zich na drie jaar terug en leed in totaal een verlies van rond de twee miljard dollar op Alitalia.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….