De Indiase regering wil haar meerderheidsbelang in het verlieslijdende Air India verkopen. De staatscarrier moet in de plannen eerst worden opgesplitst in vier delen.
Air India zit opgezadeld met een enorme schuldenlast van omgerekend 7,8 miljard dollar. Het lukt de airline ook al jaren niet om winst te maken. In 2014 sloot Air India zich aan bij Star Alliance, maar het leidde niet tot de gehoopte ommekeer.
De regering van premier Narendra Modi heeft er genoeg van en wil Air India privatiseren. Zowel binnen- als buitenlandse investeerders kunnen een belang nemen. Voor niet-Indiase geldschieters is er wel een maximum aan een belang gesteld van 49 procent.
Air India wordt opgedeeld in vier aparte ondernemingen, om de verkoop te vergemakkelijken. Het vliegbedrijf bestaande uit de main carrier Air India en prijsvechter Air India Express moet als een geheel de deur uit gaan. De andere drie onderdelen zijn: de kleine binnenlandse carrier Alliance Air, het onderhoudsbedrijf en de grondafhandeling. De regering in New Delhi wil het hele proces eind van dit jaar hebben afgerond.
De twee grootste concurrenten van Air India, IndiGo en Jet Airways, zijn beide in private handen. Het zijn ook de marktleiders in India. Of IndiGo en Jet (de partner van KLM en Air France) zullen meebieden op delen van Air India is nog onbekend.

