Home / Luchtvaart / ‘Parijs bemoeilijkt verbond KLM en Oman Air’

‘Parijs bemoeilijkt verbond KLM en Oman Air’

‘Parijs bemoeilijkt verbond KLM en Oman Air’

Als het aan de CEO van Oman Air, Paul Gregorowitsch ligt, sluit zijn maatschappij een joint venture met KLM voor het Midden-Oosten. “Air France zit een nauwere samenwerking tussen KLM en Oman Air in de weg,” aldus de voormalige topman van Martinair en airberlin.

In april sloten Oman Air en KLM een codeshare-overeenkomst voor vluchten tussen Amsterdam en Muscat. Volgens de oorspronkelijke plannen, hadden de twee airlines inmiddels vluchtnummers moeten delen op zeven Europese bestemmingen. “Daar hebben de Fransen hun reserves bij, waardoor dit nog niet gebeurd is.”
Air France laat in een reactie weten dat er geen sprake is van plannen voor een joint venture.

Oman Air heeft niet de ambitie om zelf op Amsterdam te gaan vliegen, maar wil wel graag de bestaande codeshare-overeenkomst uitbreiden. “De eerste stap zou zijn dat KLM dagelijks in plaats van vijf keer in de week op Muscat gaat vliegen. Een volgende stap zou zijn dat dit wordt opgevoerd naar twee keer per dag, waarbij uiteindelijk de tussenstop in Doha komt te vervallen,” aldus Gregorowitsch tegen Zakenreis, vanuit het nieuwe Europese regiokantoor van de maatschappij op Schiphol.

“Wij zouden onze passagiers via Amsterdam Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, maar ook de Verenigde Staten kunnen aanbieden. Voor KLM kunnen wij het Indisch subcontinent ontsluiten.” Hoewel KLM al lang haar oog heeft laten vallen heeft op India, is het de maatschappij niet gelukt om daar voet aan de grond te krijgen. KLM-partner Delta is onlangs gestopt met vluchten naar Mumbai.

Om Air France tegemoet te komen, is Gregorowitsch zelfs bereid om zich aan te sluiten bij de luchtvaartalliantie SkyTeam. “Ik ben niet per se uit op lidmaatschap van een alliantie, maar als dat Air France-KLM over de streep haalt, dan is dat een optie.”

Inmiddels heeft Lufthansa-dochter Swiss ook belangstelling getoond voor Oman Air. “Die hebben we nadrukkelijk in het vizier,” aldus Gregorowitsch. “Qua serviceniveau sluiten onze maatschappijen goed op elkaar aan.”

Het uitgebreide interview met Paul Gregorowitsch is te lezen in Zakenreis #475, die begin juni verschijnt.

Gregorowitsch is in Nederland in voorbereiding op de opening van het Europese regiokantoor van de maatschappij, in gebouw The Base op Schiphol

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…