
Air France zet het mes in het long-haul netwerk met het doel het aantal onrendabele vluchten “aanzienlijk terug te brengen.” Dat is een van de concrete maatregelen die Air France neemt in het kader van het bezuinigingsprogramma Perform 2020.
De binnenlandse vluchten worden in de toekomst uitgevoerd door dochterbedrijf HOP, dat break-even moet gaan draaien. Transavia France moet in 2017 quitte spelen en daarna winst opleveren. Ook hoopt Air France transit-verkeer op de middellange afstand terug te winnen.
Het management van Air France heeft de plannen donderdag voorgelegd aan de ondernemingsraad. De jaarlijkse kosten moeten met 1,5 procent omlaag. Dit komt voor de periode 2015-2017 neer op 650 miljoen euro per jaar. Inflatie meegerekend, komt het uit op een besparing van 1,13 miljard euro.
De onderhandelingen om besparingen en een hogere productiviteit te realiseren, zijn in volle gang. In juni van dit jaar overlegt Air France daarover met de ondernemingsraad.

