Home / Luchtvaart / Air France schrapt veel banen

Air France schrapt veel banen

Air France schrapt veel banen

Air France schrapt vanwege de coronacrisis de komende jaren 7.580 banen, iets minder dan eerst werd aangenomen. De Franse staat, die miljarden in de airline pompt, wil dat er geen gedwongen ontslagen vallen, maar de concernleiding zegt dit niet te kunnen garanderen.

Medio juni opende Air France, onderdeel van de holding Air France-KLM, een vrijwillige vertrekregeling voor de 43.000 personeelsleden en leek het om 8.300 op te heffen arbeidsplaatsen te gaan. Dit getal is nu iets naar beneden toe bijgesteld.

De Franse staat heeft de afgelopen tijd zeven miljard euro in Air France gestoken, in de vorm van zachte leningen en garantstellingen. Daar bovenop krijgt de airline ondersteuning bij het betalen van de lonen, zoals KLM die ontvangt in Nederland.

Geen gedwongen ontslagen
De regering in Parijs heeft er bij Air France op aangedrongen niemand tot vertrek te dwingen, maar het bedrijf denkt zelf dat maximaal de helft van de 7.600 banen via natuurlijk verloop kan verdwijnen, waaronder pensionering, omscholing en via de vertrekregeling. Bij de regionale dochter Air France HOP moet inkrimpen: 40 procent van het personeel moet hier weg, oftewel 1.020 van de 2.420 banen. Al in 2022 zou de hele operatie moeten zijn voltooid.

Bij KLM is ook een ontslagronde op komst; KLM ontvangt 3,4 miljard euro aan leningen en garantstellingen via het steunpakket uit Den Haag. Hoewel er geen harde getallen zijn genoemd door ‘Amstelveen,’ circuleert het getal van 5.000 banen die op de tocht staan. Een vrijwillige vertrekregeling van KLM heeft tot nu toe rond een vijfde van dat aantal opgeleverd. KLM heeft gezegd later deze maand met de eerste contouren te komen en in oktober met een definitief plan.

Vakbonden machteloos
Door de enorme vraaguitval hebben Air France en KLM, alsmede de dochters HOP en Transavia de komende jaren derhalve aanzienlijk minder personeel nodig. Het aloude wapen van de vakbeweging: staken, zal niet werken, want het stilleggen van de toch al geringe operatie zou de positie van Air France-KLM nog verder verslechteren en vrijwel zeker tot de ondergang leiden.

De feiten over de gevolgen van de coronacrisis voor de luchtvaart als geheel en Air France-KLM in het bijzonder spreken voor zich. De omzet is in april tot en met juni gedecimeerd tot een fractie van die van begin dit jaar. Zelfs met een behoorlijk herstel in de tweede helft van 2020 – en dat is nog lang niet zeker – zal de teruggang ongekend zijn: het boekverlies zal in de miljarden lopen.

Een snel en volledige remonte lijkt lang te zullen duren. De verwachtingen hierover zijn de afgelopen tijd ook niet optimistischer geworden. Air France-KLM noemde aanvankelijk 2022 als jaar waarin weer winst zóu kunnen worden gemaakt. Deze week zei het concern pas in 2024 weer op het niveau van topjaar 2019 te kunnen zitten, mogelijk.

Het enige alternatief is nationalisatie. Alle werknemers worden dan ambtenaren en betaald uit de schatkist. Een deel van het personeel van Air France liep vrijdag rond met plakkaten waarop stond: Nationaliser, la solution: Nationaliseren, de oplossing.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….