Home / Luchtvaart / Air France past operatie aan

Air France past operatie aan

Air France past operatie aan

Air France is bezig haar operatie drastisch aan te passen, met minder binnenlandse vluchten en de inzet van de Airbus A220, nieuwkomer in de vloot. Dit heeft CEO Anne Rigail gezegd in een online sessie van CAPA Live.

De Franse partner van KLM was al ruim voor de pandemie bezig met vlootvernieuwing. In juli 2019 bestelde Air France zestig Airbus A220’s, ter vervanging van de A318’s en A319’s. “Door de crisis hebben we onze investeringen met een miljard moeten terugschroeven,” zei Rigail (foto links) deze week bij CAPA, ”maar die in de vloot hebben we behouden.” De eerste A220 arriveert in september van dit jaar.

De Franse regering verstrekte Air France vorig jaar 7 miljard euro aan zachte leningen om de crisis te overleven. Bovendien krijgt het bedrijf sinds medio 2020 fors subsidie om de lonen te kunnen betalen, vergelijkbaar met de NOW in Nederland, waar ook KLM gebruik van maakt.

Voor wat hoort wat
Air France moest in ruil voor de staatssteun wel aan enkele voorwaarden voldoen. De belangrijkste zijn: snijden in de kosten en ‘vergroening’ van de operatie. Rigail wees er deze week op dat de Airbus A220 scoort op beide punten. Het toestel is zuiniger dan zijn voorgangers en levert bij gebruik dus een relatieve kostenbesparing op. En de uitstoot aan CO2 is aanzienlijk lager: Rigail gaat uit van 20 tot 25 procent minder emissie.

De Franse regering heeft ook als eis gesteld dat Air France minder binnenlandse verbindingen onderhoudt. Zij wil deze zoveel mogelijk vervangen door reizen met de hogesnelheidstrein (TGV). Air France is daar in zekere zin ook blij mee. In 2019, toen de bomen voor de luchtvaart nog tot in de hemel groeiden, maakte domestic van Air France een operationeel verlies van 200 miljoen euro en die kostenpost is straks verleden tijd.

Om welke verbindingen binnen Frankrijk het gaat, is nog niet helemaal duidelijk, maar het ligt voor de hand dat de kortste routes in elk geval zullen verdwijnen, zoals die tussen Nantes en Parijs (375 kilometer), naar Lyon (450 kilometer) en Bordeaux (550 kilometer). Air France blijft waarschijnlijk wel vliegen op steden die verder liggen dan 600 kilometer van Parijs, zoals Toulouse, Nice en Marseille.

Foto © Airbus

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…