
Air France is bezig haar operatie drastisch aan te passen, met minder binnenlandse vluchten en de inzet van de Airbus A220, nieuwkomer in de vloot. Dit heeft CEO Anne Rigail gezegd in een online sessie van CAPA Live.
De Franse partner van KLM was al ruim voor de pandemie bezig met vlootvernieuwing. In juli 2019 bestelde Air France zestig Airbus A220’s, ter vervanging van de A318’s en A319’s. “Door de crisis hebben we onze investeringen met een miljard moeten terugschroeven,” zei Rigail (foto links) deze week bij CAPA, ”maar die in de vloot hebben we behouden.” De eerste A220 arriveert in september van dit jaar.
De Franse regering verstrekte Air France vorig jaar 7 miljard euro aan zachte leningen om de crisis te overleven. Bovendien krijgt het bedrijf sinds medio 2020 fors subsidie om de lonen te kunnen betalen, vergelijkbaar met de NOW in Nederland, waar ook KLM gebruik van maakt.
Voor wat hoort wat
Air France moest in ruil voor de staatssteun wel aan enkele voorwaarden voldoen. De belangrijkste zijn: snijden in de kosten en ‘vergroening’ van de operatie. Rigail wees er deze week op dat de Airbus A220 scoort op beide punten. Het toestel is zuiniger dan zijn voorgangers en levert bij gebruik dus een relatieve kostenbesparing op. En de uitstoot aan CO2 is aanzienlijk lager: Rigail gaat uit van 20 tot 25 procent minder emissie.
De Franse regering heeft ook als eis gesteld dat Air France minder binnenlandse verbindingen onderhoudt. Zij wil deze zoveel mogelijk vervangen door reizen met de hogesnelheidstrein (TGV). Air France is daar in zekere zin ook blij mee. In 2019, toen de bomen voor de luchtvaart nog tot in de hemel groeiden, maakte domestic van Air France een operationeel verlies van 200 miljoen euro en die kostenpost is straks verleden tijd.
Om welke verbindingen binnen Frankrijk het gaat, is nog niet helemaal duidelijk, maar het ligt voor de hand dat de kortste routes in elk geval zullen verdwijnen, zoals die tussen Nantes en Parijs (375 kilometer), naar Lyon (450 kilometer) en Bordeaux (550 kilometer). Air France blijft waarschijnlijk wel vliegen op steden die verder liggen dan 600 kilometer van Parijs, zoals Toulouse, Nice en Marseille.
Foto © Airbus

