Air France heeft een nieuwe stoel laten ontwerpen voor de business class aan boord van haar Boeing 777’s. In juni wordt het eerste toestel omgeturnd. Daarna duurt het achttien tot twintig maanden voor de hele Triple Seven-vloot (44 vliegtuigen) is voorzien van het nieuwe product.
Air France investeert 200 miljoen euro in het product, vertelt Bruno Matheu, chief officer Long-haul Activity. “In totaal gaat het om 2.100 stoelen. Het is onderdeel van een 500 miljoen euro kosten project, waarbij ook de first class, economy class en het in-flight entertainment systeem worden vernieuwd.”
De full-flat stoel heeft in de ligstand een lengte van 196 cm. De configuratie is 1-2-1, zodat de passagier altijd gangpad zit. Een prijsverhoging van business class-tickets is niet aan de orde, zegt Matheu, “We verwachten de investering terug te verdienen door een hogere laadfactor, yield management en het feit dat flexibiliteit een kernvoorwaarde was voor het ontwerp van de stoel. Dit betekent dat we in tien uur tijd vijf tot zes rijen in de business class kunnen ombouwen tot een economy class.”
KLM’s nieuwe business class-stoel heeft geleid tot een significante verbetering van de klanttevredenheid: van een rapportcijfer van 5,4 voor de gehele cabine naar een 8,4. Het comfort van de oude zetel kreeg een 4,4 van de passagier, nu is dat een 8,7. Matheu verwacht ook meer enthousiasme van de klant voor de nieuwe Air France-stoel. “De oude stoel kreeg een zeven komma nog wat van de passagier en we denken dat de nieuwe boven de acht uit zal komen.”
Als onderdeel van de metamorfose zijn ook de toilettasjes onderhanden genomen. Het nieuwe ontwerp is gebaseerd op de tasjes die je vroeger bij de Concorde aan boord kreeg. De print is geïnspireerd door het logo van Air France. De inhoud is van het merk Clarins. “We zullen regelmatig nieuwe tasjes introduceren, zodat de passagiers ze kunnen verzamelen,” vertelt Matheu. “Net zoals dat nu al gebeurt bij KLM met de Viktor+Rolf-toilettassen.”
Of het nieuwe business class-product ook aan boord van de Airbus A350’s en Boeing 787’s zullen worden geplaatst, is nog niet besloten, aldus Matheu.

