Home / Luchtvaart / Air France: nieuw plan Boost

Air France: nieuw plan Boost

Air France: nieuw plan Boost

Air France heeft donderdag een plan gepresenteerd voor de oprichting van de low-cost carrier Boost. De airline spreekt over ‘een ontwerp-akkoord’ dat is voorgelegd aan de twee pilotenvakbonden.

Uit de verdere tekst blijkt dat er geen akkoord is, maar een voorstel van de directie waarover de bonden zich kunnen buigen. Belangrijke concessie die Air France aan de bonden heeft gedaan: de piloten zullen van Air France afkomstig zijn en ook navenante salarissen ontvangen. Air France zegt op 24 februari de handtekeningen van de bonden SNPL en SPAF te verwachten, maar voegt er meteen aan toe dat deze periode ‘kan worden verlengd als de bonden overleg willen voeren met hun leden.”

Eerder vandaag liet CEO Franck Terner van Air France op een persconferentie ter ere van 21 jaar hub op Terminal 2 van Parijs Charles de Gaulle, weten dat het ‘akkoord’ eraan zat te komen.

In de Engelstalige versie van het persbericht heeft Air France het over NewCo als naam van een nieuwe dochtermaatschappij waar de nieuwe airline, die medium-haul en long-haul moet gaan vliegen tegen gereduceerde tarieven, in wordt ondergebracht. In het Franse persbericht heet de nieuw op te richten dochter Nouvelle Compagnie. Een woordvoerster van Air France-KLM zegt tegen Zakenreis dat NewCo of Nouvelle Compagnie niet de naam is van de nieuwe airline. “Er is nog geen naam, voorlopig houden we het op Boost.”

Voorwaarden aan Boost
Air France heeft ook de voorwaarden aangegeven waaronder NewCo/Nouvelle Compagnie zal opereren. De dochter is volledig eigendom van Air France en mag niet worden verkocht. Belangrijke toezegging aan de vliegers is dat piloten van Air France de vliegtuigen zullen besturen, ‘met regels en salarisschalen van Air France.’

De airline legt zich voorts vast op een maximum van de vloot. Er komen niet meer dan achttien vliegtuigen voor de medium-haul en tien voor de long-haul.

Ook komt er een systeem van winstdeling in de vorm van een bonus die voor de hele staf van Air France geldt. Dit is wel afhankelijk van het algehele resultaat van het bedrijf, zegt de directie.

In de herfst van dit jaar moeten de eerste vliegtuigen van medium-haul ‘Boost’ het luchtruim kiezen. Air France zet hiervoor A320’s in. In de zomer van 2018 moet ‘Boost’ long-haul volgen, met verouderde Airbus A340’s. In 2019 wil Air France dan nieuwe Airbus A350’s gebruiken voor ‘Boost’ long-haul.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…