
Alle passagiers bij Air France en KLM die de afgelopen maanden werden getroffen door annuleringen kunnen alsnog hun geld terugkrijgen. De airlines wilden eerder geen restitutie geven op vluchten vóór 15 mei, maar zijn nu gezwicht voor maatschappelijke druk.
Klanten die eerder een voucher kregen in plaats van restitutie, ‘kunnen alsnog kiezen voor een cash uitbetaling van hun ticket,’ zegt KLM donderdag. Het voucher-beleid, waarbij reizigers een waardebon krijgen in geboden in plaats van geld, blijft gehandhaafd, maar iedereen heeft nu in plaats daarvan recht op geld. De vouchers zijn geldig tot eind 2021.
Regeringen
Het is de tweede keer dat de Frans-Nederlandse airlinegroep, waar ook Transavia deel van uitmaakt, het eigen restitutiebeleid in coronatijd aanpast. Begin april wilden KLM en Air France voor alle annuleringen een voucher uitschrijven, hierin gesteund door de regeringen in Den Haag en Parijs.
Maar in mei oordeelde de Europese Commissie dat vouchers – ook andere airlines in de EU gaven die uit – in strijd waren met de regelgeving (EU 261) die ook in coronatijd van kracht bleef. Air France-KLM bracht toen een cesuur aan: een waardebon voor alle annuleringen tot 15 mei en de keus tussen cash of vouchers na 15 mei. De Europese Commissie wilde niet zover gaan airlines te dwingen ook in de periode daaraan voorafgaande cash terug te geven.
Maar op de opstelling van airlines kwam veel kritiek, onder meer van consumentenorganisaties die reageerden op klachten van leden en op eigen onderzoek uitgingen. Air France en KLM zijn hiervoor gezwicht en verruimen nu het recht op restitutie voor alle gedupeerden vanaf eind maart.