Home / Luchtvaart / Air France-KLM ziet nog kans op doorstart van Jet Airways

Air France-KLM ziet nog kans op doorstart van Jet Airways

Air France-KLM ziet nog kans op doorstart van Jet Airways

Jet Airways staar er ‘zeer slecht’ voor, maar er is nog steeds kans op een doorstart. Dit zegt Pieter Bootsma van Air France-KLM tegen Zakenreis. Intussen is de joint venture van Air France-KLM met Jet over vluchten tussen India en Europa bevroren.

Jet Airways raakte vorig jaar in diepe financiële problemen, die almaar verergerden. Gaandeweg moest de airline meer vliegtuigen aan de grond houden omdat er geen geld meer was om de kosten op te brengen; sinds 12 april staat de hele vloot aan de grond.

Een bankenconsortium onder leiding van de State Bank of India (SBI) bekijkt momenteel of nieuwe investeringen mogelijk zijn. “Jet staat er zeer slecht voor, maar men onderzoekt nog wel de mogelijkheden voor een doorstart” zegt Pieter Bootsma, Executive Vice President Commercial Strategy bij Air France-KLM. ” Er wordt gewerkt aan een doorstartplan. De Indiase overheid steunt dit. Een deel van de slots van Jet blijft beschermd.”

Mislukken kan ook
Bootsma is niet zeker dat het plan zal slagen, het kan ook mislukken erkent hij. “In dat geval zullen wij een nieuwe oplossing moeten vinden voor het vervoer naar India, bijvoorbeeld door uitbreiding van eigen capaciteit, misschien met een andere lokale partner.”

Air France, KLM en Jet Airways tekenden op 28 november 2017 in Mumbai de Enhanced Commercial Cooperation Agreement over vluchten tussen India en Europa van de drie airlines. Pieter Bootsma was een van de architecten van de deal.

In de loop van 2018 benadrukten de drie partijen nog dat de jv een succes was en winstgevend voor alle partijen. Jet Airways kwam evenwel in de problemen met haar binnenlandse operatie en deze situatie verergerde begin dit jaar dusdanig dat ook de long haul operatie eronder ging lijden.

“De jv is in de ijskast gezet,” zegt Bootsma. “In het contract is daar een voorziening voor, maar ontdooiing is nog steeds mogelijk.” SBI voert aanhoudend overleg met potentiële investeerders; deze week zou er een nieuw besluit komen, maar Bootsma vermoedt dat dit te vroeg is. “Binnen drie maanden zal er wel iets moeten gebeuren, anders is het einde verhaal voor Jet Airways.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…