Home / Luchtvaart / Air France-KLM zet in op long-haul, Transavia en onderhoud

Air France-KLM zet in op long-haul, Transavia en onderhoud

Air France-KLM zet in op long-haul, Transavia en onderhoud

Air France-KLM heeft een nieuw plan bedacht, waarmee de Frans-Nederlandse groep weer winstgevend moet worden: Perform 2020. Het is het vervolg op het bezuinigingsproject Transform 2015, dat 1 miljard euro aan kostenbesparingen heeft opgeleverd.

“Dat is een indrukwekkend resultaat, omdat we het in een moeilijke periode hebben bereikt,” zegt Alexandre de Juniac, de topman van Air France-KLM. “Het is gemakkelijker om op kosten te besparen als het goed gaat. We zijn nu op een vergelijkbaar niveau met onze Europese concurrenten, maar willen het beter doen dan zij. Vandaar dat Perform 2020 nodig is.”

Volgens De Juniac zijn er groeimogelijkheden voor Air France-KLM op het gebied van lange-afstandsvervoer, low-cost vervoer binnen Europa en onderhoud. “Boeing denkt dat de vraag naar lange-afstandsbestemmingen van en naar Europa zal toenemen met 4,3 procent per jaar in de periode 2014 tot 2033. Airbus houdt het op ongeveer 4 procent. Op de korte en middellange, intra-Europese afstanden groeide het low-cost segment van 2007 tot 2013 met 12,5 procent. En de totale onderhoudsmarkt is goed voor 89 miljard dollar. Dit zijn dan ook de drie gebieden waarop we ons selectief willen ontwikkelen.”

Het intercontinentale netwerk moet sterker worden door partnerships met andere luchtvaartmaatschappijen. De Juniac sluit dan bij voorkeur joint ventures af, zoals Air France-KLM die nu al heeft met Delta en Alitalia op de transatlantische routes: kosten en opbrengsten worden gedeeld, zodat het vanuit financieel oogpunt niet uitmaakt wiens naam op het vliegtuig staat. “De focus ligt daarbij op onze bestaande Chinese partners China Southern, China Eastern en Xiamen Airlines. Daarnaast zoeken we partijen in Noord-Azië en Zuidoost-Azië. Ook willen we de bestaande banden met Etihad Airways aanhalen.”

Het product van Air France-KLM op de lange afstanden moet “van wereldklasse” worden, aldus De Juniac. “Van 2015 tot 2017 investeren we 900 miljoen euro in producten en dienstverlening. Zo zal twee derde van de intercontinentale vloot in de zomer van 2017 voorzien zijn van de nieuwe business class. Dit geldt zowel voor Air France als voor KLM.”

Het netwerk buiten Europa was in 2013 goed voor 12,8 miljard euro omzet en een operationele winst van 800 miljoen euro. Door strikt capaciteitsmanagement wil De Juniac die winstgevendheid handhaven. Long-haul zal in de periode 2015-2017 met maximaal 2 procent groeien, terwijl de feederdiensten op hetzelfde niveau zullen blijven. De capaciteit op point-to-point routes zal worden verminderd. Dit laatste geldt met name voor Air France, waar de regionale bases worden verkleind en de frequenties op binnenlandse routes teruggeschroefd.

Een opvallende zet is dat Transavia een veel grotere rol gaat spelen op de point-to-point markt in Europa. “De vraag naar point-to-point vliegtickets groeit, maar het zijn vooral de low-cost carriers die ervan profiteren,” zegt De Juniac. “Daarom willen we Transavia-bases openen buiten de huidige thuismarkten Nederland en Frankrijk. Er zit ook een defensief aspect aan deze beslissing: we krijgen steeds meer te maken met concurrentie van budgetmaatschappijen op onze hubs en regionale bases. We kunnen ons niet veroorloven daar niets tegen te doen.”

Dit betekent dat er een duidelijke segmentatie komt binnen de groep. Air France, KLM en Hop! zijn gericht op zakelijke en/of “netwerkgedreven” doelgroepen. “Dit betekent een hoge kwaliteit netwerk qua bestemmingen, vluchtschema’s en frequenties. Per segment differentiëren we ons aanbod en de distributiekanalen. Uiteraard blijven we aantrekkelijke prijzen bieden om ook interessant te zijn voor niet-zakenreizigers. Transavia richt zich op het leisure en/of “prijsgedreven” segment. Dit betekent een point-to-point netwerk, een simpel, helder aanbod tegen scherpe prijzen en directe distributie. We mikken niet op een ultra-low-cost model, maar willen een prettige ‘low fare plus’ maatschappij zijn.”

Welke bases Transavia precies gaat openen buiten Nederland en Frankrijk, wil De Juniac vanuit concurrentieoverwegingen nog niet zeggen. Maar Portugal, Duitsland, Spanje en België worden genoemd als mogelijke locaties. “We hebben een lijst van vijftien tot twintig luchthavens die wat ons betreft passen bij onze criteria. Daaruit gaan we er vijf tot tien kiezen.”

Om de expansie mogelijk te maken, zal de vloot van Transavia groeien tot honderd toestellen in 2017. In Nederland blijft het aantal toestellen gehandhaafd op circa dertig. Frankrijk zal groeien van achttien naar dertig. De overige veertig vliegtuigen worden in Europees verband ingezet. Op die bases worden lokale mensen tegen lokale arbeidsvoorwaarden aangenomen.

De uitbreiding van Transavia moet in 2017 40 miljoen euro aan synergievoordelen opleveren, met name op het gebied van IT.

Behalve de drie genoemde speerpunten waar Air France-KLM wil groeien, zullen de kosten per eenheid van de groep ook naar beneden moeten. Het gaat om 1 tot 1,5 procent per jaar tot 2020. Of en hoeveel ontslagen hiermee gepaard zullen gaan, wilde De Juniac niet zeggen.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….