Home / Luchtvaart / Air France-KLM zet nieuwe stap in gebruik big data

Air France-KLM zet nieuwe stap in gebruik big data

Air France-KLM zet nieuwe stap in gebruik big data

Air France-KLM gaat het gebruik van big data intensiveren. De Franse krant Les Echos schrijft dat de Frans-Nederlandse groep de beschikbare data centraal gaat verzamelen en verregaand gaat koppelen om zo de passagiers een persoonlijkere service te bieden. De merken investeren gezamenlijk miljoenen in de digitale klantbenadering.

Air France-KLM verzamelt de passagiersgegevens sinds 2014. Volgens een woordvoerder van KLM is er al langer één digitaal team voor beide merken. Big data is een van de projecten waar dit team mee bezig is.

Een van de genoemde voornemens is om passagiers een betere begeleiding te bieden op luchthavens over de hele wereld. Dit kan door aanwijzingen te versturen naar apps op de smartphone zoals bijvoorbeeld facebook of e-mails. De passagier moet hiervoor toestaan dat de maatschappij hem of haar kan traceren, vervolgens ontvangt de passagier aanwijzingen om bij de juiste gate te komen of een seintje wanneer het instappen van start gaat.

Ook nemen de mogelijkheden voor de maatschappijen toe om haar frequent flyers op het juiste moment aanbiedingen doen, volgens AF-KLM een uitstekende manier om extra diensten af te zetten. Aan boord zal meer gewerkt worden met tablets om een op maat gemaakte dienstverlening mogelijk te maken. Het bedrijf meldt dat het gebruik van persoonsgegevens geheel conform de daarvoor geldende wetten zal plaatsvinden en dat de nieuwe manier van gegevensverwerking geen bedreiging vormt voor de privacy van de klant.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…

GBT: know-before-you-go

GBT: know-before-you-go

08/07/2020

American Express GBT heeft Travel Vitals gelanceerd, een ‘dynamisch’ online platform met informatie over zakenreizen. De tool toont de huidige reisbeperkingen als gevolg van corona, voor specifieke locaties. American Express…

Van Aelst blijft aan bij Okura

Van Aelst blijft aan bij Okura

07/07/2020

Marcel van Aelst (72) is de nieuwe chairman van de Okura Nikko Hotel Management Company, de hoogste functie ooit voor een niet-Japanner in het bedrijf. In een interview met Zakenreis…

Opstart zakenreis? VCK helpt

Opstart zakenreis? VCK helpt

07/07/2020

VCK Travel heeft een white paper gepubliceerd, bestemd voor bedrijven, om hun zakenreizen post-corona weer op te starten. Het zakenreisbureau gaat in op vragen over ‘het nieuwe normaal’, zoals reisbeleid,…