Home / Luchtvaart / Air France-KLM verdedigt deal met Qatar Airways

Air France-KLM verdedigt deal met Qatar Airways

Air France-KLM verdedigt deal met Qatar Airways

Air France-KLM heeft de afgelopen dagen de deal met Qatar Airways verdedigt waarbij de maatschappij uit de Golf vrachtvluchten uitvoert onder wetlease namens de Frans-Nederlandse groep. Pilotenvakbond VNV is fel tegen.

Qatar Airways voert sinds kort vrachtvervoer uit voor Air France-KLM, met twee Boeing 777-F’s, voorzien van een Qatarese bemanning. Vooralsnog gaat het om een contract voor acht weken, deze zomer, terwijl er groot onderhoud plaatsvindt aan twee van de zes vrachtvliegtuigen van Air France-KLM.

Waarnemend CEO Frédéric Gagey van Air France-KLM zei tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers ‘verbaasd’ te zijn over de ophef rond de  overeenkomst met Qatar Airways. Volgens Gagey is het hoofd van de vrachtdivisie van de groep, Marcel de Nooijer, simpelweg de boer opgegaan om tijdelijk vervanging te vinden voor de twee Boeing 777F’s van Air France die een grote beurt ondergaan.

“De Nooijer vond dat we een bedrijf van buiten nodig hadden om ons te helpen. Na een snelle discussie met de markt en een korte aanbesteding kwam Qatar Airways als de beste uit de bus voor wet-leased toestellen,” aldus Gagey.

Grote speler
Qatar Airways heeft 23 vrachtvliegtuigen en nog eens zestien in bestelling. De maatschappij uit de Golf is daarmee een veel grotere speler op de internationale vrachtmarkt dan Air France-KLM en heeft reservecapaciteit om elders in te zetten.

Het probleem met Qatar Airways is evenwel van politieke aard. De carrier ligt samen met Emirates (Dubai) en Etihad (Abu Dhabi), beide uit de Verenigde Arabische Emiraten, al jaren onder vuur, ook van Air France-KLM, omdat deze drie maatschappijen uit de Golf voor miljarden aan staatssteun zouden ontvangen. Zelf ontkennen ze dit.

Het inhuren van Qatar Airways is daarom niet consequent, zo redeneert de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) en gaat bovendien ten koste van werk in Nederland en Frankrijk. Gagey wilde in Parijs niet ingaan op de politieke gevoeligheden.

Blokkade
Rond Qatar Airways speelt nog een ander heikel punt. Sinds vorig jaar juni bestaat er een blokkade van de buurlanden, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten voorop, omdat het emiraat op de hand van Iran zou zijn.

Air France zowel als KLM zijn codeshare-partners van Etihad. In de luchtvaartwereld lijken de tegenstellingen die spelen op politiek niveau, minder van belang te zijn. De airlines slagen erin zakelijk met elkaar om te gaan. Illustratief is het feit dat Akbar Al Baker, de CEO van Qatar Airways, sinds begin juni de voorzitter is, voor een jaar, van de Board of Governors van IATA. Niemand maalt daar om, ook de andere carriers uit de Golf niet.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Minder agressie in de lucht

Minder agressie in de lucht

14/12/2018

Het aantal gevallen van ‘unruly passengers’ in de lucht is dit jaar gedaald, zo blijkt uit voorlopige cijfers van IATA die deze week bekend zijn gemaakt. De meeste problemen zijn…

Homelike in Nederland

Homelike in Nederland

12/12/2018

Boekingsplatform Homelike, gericht op accommodatie voor de zakelijke markt, heeft sinds kort duizend appartementen in de verhuur in Amsterdam. Rotterdam en andere steden in de Benelux zullen ‘spoedig’ volgen, zegt…