Home / Luchtvaart / Air France-KLM staat voor een enorme taak

Air France-KLM staat voor een enorme taak

Air France-KLM staat voor een enorme taak

Donderdag 19 februari 2015 wordt een cruciale dag voor Air France-KLM: de presentatie van de financiële resultaten over 2014. Alles wijst erop dat het geen goede cijfers zullen zijn. Belangrijkste vraag: wat gaat het bedrijf eraan doen?

Air France-KLM gaf vorig jaar drie winstwaarschuwingen af en zag zich geconfronteerd met de ergste staking (van de piloten bij Air France) in veertig jaar. Bovendien worstelt de luchtvaartgroep tien jaar na de fusie van Air France en KLM nog steeds met tegenstellingen tussen het Franse en Nederlandse smaldeel.

Aan de setting zal het niet liggen. De bijeenkomst waarin de top van de Frans-Nederlandse combinatie de cijfers aan de pers bekend zal maken en toelichten heeft plaats in het Pullman Hotel te Parijs, met zicht op de Eiffeltoren. Op voorhand zijn de verwachtingen over de resultaten daarentegen bepaald niet torenhoog.

De CEO van de holding, Alexandre de Juniac, zei eerder deze maand dat de Europese luchtvaart voor “uitdagingen staat van nooit eerder vertoonde omvang”. De Juniac lijkt op zoek naar een collectieve noemer, die er niet is. Immers, de internationale luchtvaart deed het in 2014, dankzij de gekelderde olieprijs en opverende economieën juist uitstekend, beter dan ooit zelfs, volgens brancheorganisatie IATA.

Ook in Europa zijn maatschappijen, zoals easyJet en Ryanair, die prima presteren. De gemiddelde passagiersgroei lag in Europa op 5,4 procent. Air France-KLM zat daar ver onder, met een magere toename van 0,2 procent.

Een belangrijke factor die De Juniac donderdag wel zal opvoeren, is de staking van twee weken, in september 2014, door de piloten van Air France, waardoor het bedrijf veel verkeer en opbrengsten misliep. Dat kan maar een deel van de verklaring zijn, want ook in de maanden daarna lag de groei voor Air France-KLM ruim onder het marktgemiddelde. De maatschappij doet iets niet goed, waardoor het marktaandeel verder wegglijdt.

En binnen KLM rommelde het sinds de zomer van 2014. CEO Camiel Eurlings werd door de Raad van Commissarissen de laan uitgestuurd. Wat de reden was, is nooit duidelijk gemaakt. En er sneuvelden meer kopstukken: ook Erik Varwijk, die jaren bij KLM werkte en in de raad van bestuur zat, gaat weg.

Zijn vertrek lijkt te maken te hebben met de tegenstellingen tussen de Fransen en de Nederlanders in de holding. Want vormen Air France en KLM wel de eenheid die ze pretenderen te zijn? Daarover zijn tegenstrijdige signalen naar buiten gekomen.

Zoals over het kasbeheer. Het had er vorige maand alle schijn van dat Air France in de kas van KLM wilde graaien om eigen tekorten aan te vullen. Air France is de eigenaar van KLM en zou dat recht dus ook hebben. Eerst kwamen er ontkenningen, uit de hoofdkantoren in Parijs en Amstelveen: er was beslist geen sprake van vermenging van de twee kassen.

Volgens bronnen bij KLM nam Erik Varwijk duidelijk stelling als ‘beschermer’ van de KLM-kas en maakte hij daarmee zijn positie op groepsniveau onmogelijk.

Twee weken geleden gaf Air France-KLM na een bijeenkomst van de raad van bestuur een onduidelijke verklaring uit. “Wat het kasbeheer betreft, heeft de board gekeken naar vragen die zijn gesteld door Nederlandse stakeholders. De richtlijnen hierover zijn ondersteund.”

Welke die richtlijnen zijn en hoe het kasbeheer nu is geregeld, wilde een woordvoerder van het concern desgevraagd niet toelichten, onder verwijzing naar de “stille periode” in aanloop naar de presentatie van de jaarcijfers, op 19 februari. “Alle informatie zal dan worden gegeven,” aldus de woordvoerder.

Volgens staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft het bestuur van Air France-KLM wel degelijk besloten dat KLM’s financiële reserves in Amstelveen blijven. Dat schreef zij op 10 februari jl. naar aanleiding van Kamervragen.

Ondertussen ergeren de Fransen zich aan het beeld dat wordt geschetst in de Nederlandse media van het ‘roofzuchtige’ moederbedrijf van KLM. De Nederlandse media werden vorige week uitgenodigd op de Franse ambassade om te worden bijgepraat over de gespannen situatie tussen Air France en KLM. Dat werd al snel bijgesteld naar een algemene briefing over de Frans-Nederlandse betrekkingen, waarbij de nadruk lag op de start van de Tour de France in Utrecht in juli dit jaar. Daaromheen worden tal van economische evenementen georganiseerd, die het beeld dat het slecht zakendoen is met de Fransen, moeten rechtzetten.

Algemeen directeur Frédéric Gagey van Air France nam daar alvast een voorschot op, door in een opiniestuk in het Financieele Dagblad te benadrukken, dat zijn maatschappij hard bezig is met herstructureren. “In totaal heeft Air France de laatste drie jaar een honderdtal projecten uitgevoerd, waardoor het operationeel resultaat van het Franse deel van het bedrijf tussen 2011 en 2013 met bijna 400 miljoen euro is verbeterd,” schrijft Gagey.

Maar dat zal niet genoeg zijn om donderdag positieve resultaten te kunnen presenteren in Parijs. En Air France-KLM lijdt al sinds 2010 verlies. De lage olieprijs zou enige verlichting moeten bieden, maar dat voordeel wordt tenietgedaan door de zwakke economie in de eurozone. Kortom, nieuwe ingrijpende maatregelen zijn noodzakelijk. Wordt morgen vervolgd.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…