Home / Luchtvaart / Air France-KLM overweegt belang in Malaysia Airlines

Air France-KLM overweegt belang in Malaysia Airlines

Air France-KLM overweegt belang in Malaysia Airlines

Air France-KLM is bereid een belang van 49 procent te nemen in het noodlijdende Malaysia Airlines. Dit melden bronnen in Kuala Lumpur tegenover persbureau Reuters. Ook andere carriers azen op de Maleisische luchtvaartmaatschappij.

Malaysia Airlines Berhad, zoals het bedrijf voluit heet, is in handen van  staatsinvesteringsfonds Khazanah, dat momenteel zoekt naar nieuwe partners in een poging de oplopende verliezen van de carrier een halt toe te roepen.

Air France-KLM is niet de enige die heeft gereageerd op de inschrijving van Khazanah, ook Japan Airlines (JAL) en de twee Maleisische maatschappijen AirAsia en Malindo Air hebben belangstelling. JAL, dat net als Malaysia Airlines lid is van de alliantie oneworld, zou een belang willen nemen van 25 procent. Hoeveel de lokale carriers zouden willen investeren is nog onduidelijk. Voor buitenlandse deelnemers is 49 procent het maximum in Maleisië; voor airlines van eigen bodem geldt geen limiet.

AirAsia lijkt de beste papieren te hebben. Volgens bronnen in Kuala Lumpur geeft het fonds Khazanah de voorkeur aan een fusie van Malaysia Airlines met deze winstgevende prijsvechter.

Rampjaar 2014
Malaysia Airlines is nooit hersteld van het rampjaar 2014, toen het binnen vijf maanden twee vliegtuigen verloor. MH370 verdween op 8 maart 2014, met 239 inzittenden ergens boven de Indische Oceaan en is nooit teruggevonden. Op 17 juli van dat jaar werd MH17 neergeschoten boven Oekraïne met een Buk-raket van Russische makelij; alle 298 inzittenden kwamen om. In beide gevallen was het toesteltype een Boeing 777-200ER.

Malaysia Airlines was op dat moment in private handen en leek failliet te zullen gaan, waarop de Maleisische regering overging tot nationalisatie. De airline onderging een drastische reorganisatie, waarbij veel internationale routes werden opgeheven, waaronder die naar Amsterdam en de vloot werd ingekrompen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
‘Prima’ cijfers Schiphol

‘Prima’ cijfers Schiphol

14/02/2020

Schiphol heeft volgens financieel directeur Jabine van der Meijs een ‘prima’ jaar achter de rug. Het aantal passagiers groeide slechts licht, maar de financiële resultaten waren ‘solide, met een stijging…

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

14/02/2020

2020 wordt volgens president-directeur Dick Benschop ‘een cruciaal jaar.’ Hij noemde vrijdag de situatie rond Lelystad, de ontwikkeling op ‘de middellange termijn’ en de ‘contouren van de luchtvaart richting 2050’…

Deal Corendon en KLM

Deal Corendon en KLM

13/02/2020

KLM heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vakantiebedrijf Corendon over vluchten naar Curaçao. Vanaf het winterseizoen 2020/2021 neemt Corendon gedurende een periode van drie jaar een kwart miljoen stoelen af…

Air Italy uit de lucht

Air Italy uit de lucht

12/02/2020

Air Italy is bankroet. Alle vluchten zijn deze week stopgezet. Het is een gevoelige klap voor Qatar Airways, dat 49 procent van de aandelen bezat. Alitalia daarentegen lijkt er wel…