Home / Luchtvaart / Air France-KLM maakt Transavia Europees

Air France-KLM maakt Transavia Europees

Air France-KLM maakt Transavia Europees

Transavia zal in heel Europa actief worden, door bases te openen buiten de thuismarkten Frankrijk en Nederland. Dit heeft moederbedrijf Air France-KLM volgens de Franse krant La Tribune besloten. Air France-KLM zelf komt pas op 11 september met details over de plannen met Transavia.

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers in juli gaf Air France-KLM al aan dat Transavia een belangrijke rol gaat spelen in de toekomstplannen van de (financieel ondermaats presterende) luchtvaartgroep. Air France-KLM wil een grote speler in het low-cost segment worden en heeft daarvoor een ambitieus groeiscenario opgesteld. “Jullie zullen versteld staan,” zei Air France-KLM topman Alexandre de Juniac. Ook heeft De Juniac heeft tegenover Zakenreis bevestigd dat de beoogde expansie noch vanuit Transavia Nederland, noch vanuit Transavia France zal plaatsvinden, maar vanuit een aparte organisatie.

Transavia Europa zou dus de derde poot worden van de budgetmaatschappij, naast de Nederlandse en de Franse tak. De nieuwe prijsvechter moet vanaf volgend jaar de concurrentie aangaan met Ryanair en easyJet. Aan het hoofd komt een Nederlander te staan, aldus La Tribune. Deze mededeling leidt tot speculaties over de benoeming van Bram Gräber. Hij kent de low-cost business en de Fransen kennen hem. Gräber leidde immers eerder Transavia Nederland, waarna hij de overstap maakte naar de holding in Parijs als executive vicepresident Stategy Passenger Business.

De nieuwe routes die Transavia Europa opent, worden uitgevoerd met lokaal personeel, dat werkt tegen lokale arbeidsvoorwaarden. De eerste bases zouden volgend jaar zomer in Portugal en Duitsland worden geopend, gevolgd door België en Spanje. Dit is opvallend, omdat er met name in Oost-Europa nog groei in de low-cost markt zit. Daarom werd eerder ook gesuggereerd dat Air France-KLM Wizz Air zou willen overnemen. Als Air France-KLM met Transavia inderdaad een tegenwicht willen vormen van grote spelers zoals easyJet en Ryanair, dan zal het realiseren van de benodigde schaalgrootte (op termijn) alleen mogelijk zijn door een of meerdere overnames.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….