
Air France-KLM herstelt zich verder van de coronacrisis, zo blijkt uit de vrijdag gepubliceerde cijfers over het derde kwartaal. Het aantal vervoerde passagiers kwam uit boven de helft van 2019 en er was weer een kleine operationele winst.
De 16,9 miljoen reizigers in juli, augustus en september betekende een enorme verbetering ten opzichte van de 7 miljoen passagiers uit Q2 van 2021, maar de cijfers blijven nog steeds ruim achter op die van twee jaar geleden toen in het derde kwartaal 29,2 miljoen mensen aan boord stapten bij Air France-KLM.
Ook de financiële cijfers stegen sterk: een operationele winst in Q3 van 132 miljoen euro tegenover een verlies van 752 miljoen in Q2. Er was nog steeds nettoverlies: 192 miljoen euro, maar ook dit was veel beter dan de – 1,489 miljard van de eerdere drie maanden. Ter vergelijking: in Q3 van 2019 waren beide getallen plus: een operationeel resultaat van 900 miljoen en een nettowinst van 366 miljoen.
Effectief
Voor de KLM Groep kwam de omzet in Q3 uit op 1,890 miljard euro (tegenover 1,144 miljard in 2020 en 3,131 miljard in 2019). Het operationeel resultaat was 168 miljoen euro (in 2020 een operationeel verlies van 234 miljoen en in 2019 een winst van 511 miljoen euro).
Pieter Elbers, de CEO van KLM, zegt in een communiqué: “In het derde kwartaal waren er minder reisrestricties binnen de EU, waardoor onze klanten weer meer konden reizen en we de markt zagen aantrekken. Dat heeft samen met onze effectieve en ambitieuze netwerkstrategie en kostenfocus bijgedragen aan een positief resultaat in het derde kwartaal.”
Hij vervolgt: “Hiermee klimmen we uit het dal en is het herstel verder ingezet. In het vierde kwartaal zullen ook de Verenigde Staten openen voor Europese passagiers, dat is wederom een belangrijke stap. We zijn er nog niet, de weg naar volledig herstel is lang en hobbelig, maar daar zijn we als KLM klaar voor.”
Beeld © Air France-KLM

