Home / Luchtvaart / Air France-KLM kijkt met Delta naar positie Alitalia

Air France-KLM kijkt met Delta naar positie Alitalia

Air France-KLM kijkt met Delta naar positie Alitalia

Air France-KLM kijkt met met Delta alsnog naar de positie van Alitalia om vertrek van de failliete carrier uit SkyTeam te voorkomen. Dit heeft topman Jean-Marc Janaillac vandaag gezegd in Parijs.

Janaillac blijft bij zijn eerder ingenomen standpunt dat Air France-KLM geen bod zal uitbrengen op Alitalia en wilde verder weinig details geven over wat zijn onderneming van plan is.

Grote vrees in Parijs is dat concurrent Lufthansa er met de Italiaanse buit vandoor gaat. ‘Wij zijn geen kandidaat voor overname. Maar het risico bestaat dat Alitalia SkyTeam zal verlaten en de transatlantische joint venture met Delta Air Lines opzegt. We kijken daarom naar opties zonder dat Air France-KLM de koper wordt,’ aldus Janaillac.

Krediet
De topman liet de afgelopen weken steeds weten dat zijn onderneming niet in de race was om de failliete Italiaanse carrier over te nemen. Alitalia opereert momenteel dankzij een krediet van de Italiaanse overheid, in april loopt de biedingstermijn voor een nieuwe eigenaar af.

Welke strategie Air France-KLM wil hanteren om te voorkomen dat Lufthansa de nieuwe eigenaar wordt, zonder zelf een bod uit te brengen is niet duidelijk. Delta Air Lines, voor tien procent eigenaar van Air France-KLM, speelt mogelijk een sleutelrol. Een optie zou kunnen zijn een consortium op te richten met in meerderheid Italiaanse investeerders en een minderheid van Delta.

Janaillac wond er vandaag geen doekjes om dat de Italiaanse markt (met name in Noord-Italië) van groot belang is voor Air France-KLM.

Etihad
Air France-KLM was jarenlang aandeelhouder in Alitalia en had in 2014 de mogelijkheid een meerderheidsbelang te verwerven in de Italiaanse branchegenoot, maar achtte het risico toen te groot. Die inschatting bleek te kloppen.

Concurrent Etihad investeerde wel in Alitalia en kreeg een belang van 49 procent. De missie van de Arabische carrier liep uit op een faliekante mislukking, met een miljardenverlies. In mei 2017 trok Etihad zich terug, waarna Alitalia meteen failliet ging.

De carrier is sindsdien onder curatele gesteld en wordt geleid door drie Italiaanse bewindvoerders. De vliegoperatie is min of meer normaal. De zoektocht naar een nieuwe eigenaar had aanvankelijk eind 2017 moeten zijn voltooid, maar kreeg een verlenging tot april 2018. Nieuw uitstel is niet ondenkbaar.

Verscheidene gegadigden hebben zich gemeld, waaronder Ryanair en Lufthansa. De Duitse carrier zou bereid zijn 500 miljoen euro te betalen voor Alitalia en een grote reorganisatie willen doorvoeren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor opent nieuwe hotels

Accor opent nieuwe hotels

21/01/2020

Accor opent dit en volgend jaar haar 2.999ste en 3.000ste hotel in Europa. De twee nieuwe vestigingen zijn beide in thuisland Frankrijk, van het merk Mondrian. Het designmerk Mondrian is…

KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…