Home / Luchtvaart / Air France-KLM kan belang Virgin teruggeven om Brexit

Air France-KLM kan belang Virgin teruggeven om Brexit

Air France-KLM kan belang Virgin teruggeven om Brexit

Air France-KLM heeft het recht om het belang van 31 procent in Virgin Atlantic terug te verkopen aan de Britse maatschappij indien een harde Brexit een normale vluchtuitvoering verhindert.

Dit heeft Frédéric Gagey, de CFO van Air France-KLM, gisteren gezegd op de persconferentie van de Frans-Nederlandse onderneming.

Als er door een harde Brexit eind maart geen regeling is gekomen voor landingsrechten en eigendomsverhoudingen bestaat de kans dat Virgin in meerderheid Brits moet blijven. In dat geval, zo legde Gagey uit, is er een clausule opgenomen in het verkoopcontract met de Virgin Group van Richard Branson om de aandelen terug te verkopen, tegen den tarief dat dichtbij de aankoopprijs zit.

Toen Air France-KLM eind 2017 bekendmaakte een belang van 31 procent te willen nemen in Virgin Atlantic, was Brexit, per 29 maart 2019, nog ver weg en leek er een goede regeling te zullen komen voor bedrijven nadat het Verenigd Koninkrijk de EU had verlaten.

Harde Brexit
Maar met nog ruim een maand te gaan voordat Brexit echt begint is er nog altijd geen regeling, omdat het Britse parlement een akkoord hierover tussen de regering May en de Europese Unie heeft verworpen.

Het risico op een ‘harde Brexit’ is nu groot. Het zou betekenen dat in de nacht van 29 op 30 maart in een keer alle regelgeving tussen de overige 27 EU-landen en de UK vervalt en het verkeer van en naar de UK stil komt te liggen. In de praktijk zal het niet meteen zo’n vaart lopen, want de EU heeft al rekening gehouden met een ‘no-deal Brexit’ door een noodplan tot eind van dit jaar te maken.

Wat Virgin Atlantic betreft: de verkoop van de 31 procent aan Air France-KLM duurde langer dan gepland. Pas begin deze maand gaf de Europese Commissie hiervoor goedkeuring. De transactie zit nu in de laatste fase.

Na voltooiing en mits Brexit geen roet in het eten gooit houdt Branson zelf twintig procent van de aandelen in Virgin Atlantic. De andere 49 procent zijn in handen van Delta Air Lines.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…