Home / Luchtvaart / Air France-KLM kan belang Virgin teruggeven om Brexit

Air France-KLM kan belang Virgin teruggeven om Brexit

Air France-KLM kan belang Virgin teruggeven om Brexit

Air France-KLM heeft het recht om het belang van 31 procent in Virgin Atlantic terug te verkopen aan de Britse maatschappij indien een harde Brexit een normale vluchtuitvoering verhindert.

Dit heeft Frédéric Gagey, de CFO van Air France-KLM, gisteren gezegd op de persconferentie van de Frans-Nederlandse onderneming.

Als er door een harde Brexit eind maart geen regeling is gekomen voor landingsrechten en eigendomsverhoudingen bestaat de kans dat Virgin in meerderheid Brits moet blijven. In dat geval, zo legde Gagey uit, is er een clausule opgenomen in het verkoopcontract met de Virgin Group van Richard Branson om de aandelen terug te verkopen, tegen den tarief dat dichtbij de aankoopprijs zit.

Toen Air France-KLM eind 2017 bekendmaakte een belang van 31 procent te willen nemen in Virgin Atlantic, was Brexit, per 29 maart 2019, nog ver weg en leek er een goede regeling te zullen komen voor bedrijven nadat het Verenigd Koninkrijk de EU had verlaten.

Harde Brexit
Maar met nog ruim een maand te gaan voordat Brexit echt begint is er nog altijd geen regeling, omdat het Britse parlement een akkoord hierover tussen de regering May en de Europese Unie heeft verworpen.

Het risico op een ‘harde Brexit’ is nu groot. Het zou betekenen dat in de nacht van 29 op 30 maart in een keer alle regelgeving tussen de overige 27 EU-landen en de UK vervalt en het verkeer van en naar de UK stil komt te liggen. In de praktijk zal het niet meteen zo’n vaart lopen, want de EU heeft al rekening gehouden met een ‘no-deal Brexit’ door een noodplan tot eind van dit jaar te maken.

Wat Virgin Atlantic betreft: de verkoop van de 31 procent aan Air France-KLM duurde langer dan gepland. Pas begin deze maand gaf de Europese Commissie hiervoor goedkeuring. De transactie zit nu in de laatste fase.

Na voltooiing en mits Brexit geen roet in het eten gooit houdt Branson zelf twintig procent van de aandelen in Virgin Atlantic. De andere 49 procent zijn in handen van Delta Air Lines.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NS zet in op de flexreiziger

NS zet in op de flexreiziger

28/02/2020

NS wil de komende jaren inzetten op de ‘flexreiziger,’ die de vorm vervoer laat afhangen van het moment en de bestemming. Het spoorbedrijf heeft dit bekendgemaakt, samen met de jaarcijfers…

KLM-BCG ondersteunt Virgin

KLM-BCG ondersteunt Virgin

27/02/2020

Het partnerschap van KLM en de Boston Consulting Group voor de operationele digitalisering van luchtvaartmaatschappijen, heeft Virgin Atlantic als nieuwe klant binnengehaald. KLM-BCG zal Virgin ondersteunen bij het ‘optimaliseren en…

KLM grijpt in om corona

KLM grijpt in om corona

26/02/2020

KLM voert ‘drastische’ bezuinigingsmaatregelen door om de gevolgen van Covid-19, het coronavirus, het hoofd te bieden. Dit heeft financieel directeur Erik Swelheim in een uitgelekte, interne brief laten weten. “Het…