Home / Luchtvaart / Air France-KLM kan belang Virgin teruggeven om Brexit

Air France-KLM kan belang Virgin teruggeven om Brexit

Air France-KLM kan belang Virgin teruggeven om Brexit

Air France-KLM heeft het recht om het belang van 31 procent in Virgin Atlantic terug te verkopen aan de Britse maatschappij indien een harde Brexit een normale vluchtuitvoering verhindert.

Dit heeft Frédéric Gagey, de CFO van Air France-KLM, gisteren gezegd op de persconferentie van de Frans-Nederlandse onderneming.

Als er door een harde Brexit eind maart geen regeling is gekomen voor landingsrechten en eigendomsverhoudingen bestaat de kans dat Virgin in meerderheid Brits moet blijven. In dat geval, zo legde Gagey uit, is er een clausule opgenomen in het verkoopcontract met de Virgin Group van Richard Branson om de aandelen terug te verkopen, tegen den tarief dat dichtbij de aankoopprijs zit.

Toen Air France-KLM eind 2017 bekendmaakte een belang van 31 procent te willen nemen in Virgin Atlantic, was Brexit, per 29 maart 2019, nog ver weg en leek er een goede regeling te zullen komen voor bedrijven nadat het Verenigd Koninkrijk de EU had verlaten.

Harde Brexit
Maar met nog ruim een maand te gaan voordat Brexit echt begint is er nog altijd geen regeling, omdat het Britse parlement een akkoord hierover tussen de regering May en de Europese Unie heeft verworpen.

Het risico op een ‘harde Brexit’ is nu groot. Het zou betekenen dat in de nacht van 29 op 30 maart in een keer alle regelgeving tussen de overige 27 EU-landen en de UK vervalt en het verkeer van en naar de UK stil komt te liggen. In de praktijk zal het niet meteen zo’n vaart lopen, want de EU heeft al rekening gehouden met een ‘no-deal Brexit’ door een noodplan tot eind van dit jaar te maken.

Wat Virgin Atlantic betreft: de verkoop van de 31 procent aan Air France-KLM duurde langer dan gepland. Pas begin deze maand gaf de Europese Commissie hiervoor goedkeuring. De transactie zit nu in de laatste fase.

Na voltooiing en mits Brexit geen roet in het eten gooit houdt Branson zelf twintig procent van de aandelen in Virgin Atlantic. De andere 49 procent zijn in handen van Delta Air Lines.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NH Flower Market geopend

NH Flower Market geopend

17/05/2019

Het NH Hotel Collection Amsterdam Flower Market heeft deze week officieel zijn deuren geopend. Het hotel stond tot nu toe bekend als het NH Carlton en is na een uitgebreide…

Banen weg bij Air France

Banen weg bij Air France

15/05/2019

Air France krimpt haar netwerk op de korte afstand in, waardoor 465 banen verdwijnen. Een woordvoerder zegt in Parijs tegen Zakenreis dat de concurrentie van de hogesnelheidstrein Air France op…

Topman Jet Airways stapt op

Topman Jet Airways stapt op

15/05/2019

Vinay Dube, de CEO van Jet Airways, is opgestapt. Dit heeft de carrier vandaag bekendgemaakt. Ook drie andere topmanagers hebben Jet verlaten. De ondergang van de Indiase partner van Air…

Inclusief denken bij Transavia

Inclusief denken bij Transavia

14/05/2019

Transavia wil de eigen uitstoot van CO2 verlagen en tegelijkertijd ‘vliegen voor iedereen mogelijk houden.’ Dit heeft directeur Mattijs ten Brink gezegd op de Lentebijeenkomst van de Dutch Aviation Group…