Home / Luchtvaart / Air France-KLM geeft 15 pct extra waarde op vliegvouchers

Air France-KLM geeft 15 pct extra waarde op vliegvouchers

Air France-KLM geeft 15 pct extra waarde op vliegvouchers

Air France en KLM verhogen de waarde van vouchers voor geannuleerde vluchten met 15 procent, in de hoop dat klanten deze optie kiezen. De Europese Commissie bepaalde deze week dat consumenten recht hebben op restitutie, maar airlines mogen in plaats daarvan ook een tegoedbon blijven uitschrijven.

“Recente ontwikkelingen in de wereldwijde gezondheidssituatie en het geleidelijk opheffen van quarantaine-maatregelen geven meer duidelijkheid over de vluchtschema’s voor de nabije toekomst,” zeggen Air France en KLM in een gezamenlijke verklaring. De airline-groep zegt dat dit de reden is om het voucher-beleid aan te passen.

Welke ‘ontwikkelingen’ dit zijn, zegt Air France-KLM niet. Hoewel de mondiale curve van besmettingen en dodelijke slachtoffers momenteel lijkt af te vlakken, woedt de pandemie nog volop, vooral in Europa en de Amerika’s. Een medicijn of vaccin voor corona is nog niet in zicht.

En het opheffen van quarantaines? De meeste Europese landen versoepelen dezer dagen heel voorzichtig de binnenlandse lockdown, maar daar komen juist quarantaine-maatregelen voor in de plaats voor mensen die vanuit het buitenland arriveren, ook de eigen ingezetenen.

Meer quarantaine
In elk geval Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk zijn van plan dit te doen. De Franse regering deed er vrijdag nog een schepje bovenop: de hele zomer blijven de grenzen vermoedelijk gesloten voor reizigers van buiten. Het is een ontwikkeling die hervatting van de luchtvaart op korte termijn niet waarschijnlijk maakt.

In de meeste Europese landen worden momenteel nauwelijks nog passagiers vervoerd. Het passagiersverkeer op Schiphol daalde in april met 98 procent. Airlines zeggen bezig te zijn hun capaciteit weer op te voeren.

KLM zou nu op 15 procent zitten van het aantal vluchten rond deze tijd een jaar geleden. Maar capaciteit is geen kwantiteit. Hoeveel passagiers KLM werkelijk vervoert wil het bedrijf niet zeggen. Afgaande op de cijfers van Schiphol uit april is het zeer laag, tussen de 1 en 2 procent van dezelfde maand in 2019.

Toestemming
Air France en KLM gaven sinds het begin van de corona-crisis in Europa, eind maart, vouchers uit voor niet-uitgevoerde vluchten. Dit was tegen de regels in. De bepaling EU 261 geeft consumenten recht op restitutie – een tegoedbon staat niet in die wet. Twaalf regeringen, waaronder de Nederlandse en de Franse, gaven in maart evenwel airlines toestemming om vouchers te geven in plaats van geld.

Deze week greep de Europese Commissie in: EU 261 blijft onverkort van kracht. Als concessie mogen airlines van de Commissie ook de voucher als optie aanbieden. En de bedrijven hoeven niet met terugwerkende kracht restitutie te geven over de periode eind maart tot 15 mei.

Geen overwaarde bij restitutie
Hoe ziet de nieuwe voucher-regeling van Air France en KLM er vanaf nu uit? Mensen die vanaf 15 mei een vlucht hadden geboekt die wordt geannuleerd kunnen hun geld terugkrijgen of kiezen voor een voucher. Die tegoedbon wordt 15 procent meer waard dan ervoor is betaald.

Op het moment dat de consument de voucher wil inwisselen kan hij/zij die overwaarde benutten. Vraag is wel of de tarieven later niet hoger zullen liggen, want dan verdwijnt het ‘voordeel’ weer. En wat als het tarief wel hetzelfde is? Krijgt de consument dan die 15 procent in cash uitgekeerd?

Air France en KLM wijzen erop dat de vouchers een jaar lang kunnen worden gebruikt. Consumenten die uiteindelijk de bon niet willen gebruiken, krijgen alsnog al hun geld terug. Maar in dat geval geldt de 15 procent extra waarde niet.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….