
Air France-KLM heeft een memorandum of understanding uit juli over de aanschaf van zestig Airbus A220-300’s, bestemd voor Air France, omgezet in een vaste order. De bestelling heeft een cataloguswaarde van 5,49 miljard euro.
De Frans-Nederlandse groep heeft een optie op nog eens zestig A220’s. Air France-KLM koopt nieuwe vliegtuigen altijd op groepsniveau. De A220-300, voorheen bekend onder de naam CSeries, moet de huidige vloot van A318’s (achttien stuks) en A319’s (33) van Air France op termijn vervangen.
De A220-300 krijgt bij Air France 149 stoelen, waarmee het toestel meer capaciteit heeft dan de A318 (131 stoelen) en de A319 (143 stoelen) in de vloot. De eerste A220’s worden in september 2021 verwacht.
Volgens Airbus is het brandstofverbruik en de emissie van CO2 van de A220 per stoel twintig procent lager in vergelijking met vliegtuigen van de vorige generatie.
Bombardier
De CSeries was jarenlang een product van Bombardier die het toestel in 2012 op de markt bracht. Maar het Canadese bedrijf kon de miljardeninvestering niet snel genoeg terugverdienen, kwam in de problemen, waarna Airbus in oktober 2017 met een meerderheidsbelang (50,01 procent) uitkomst bood. Medio 2018 veranderde Airbus ook de naam van het product in A220.
Het aantal bestellingen voor de A220 groeide sinds de komst van Airbus fors. Inmiddels zijn er 98 stuks wereldwijd afgeleverd op een orderboek van 590, inclusief die van Air France-KLM.

