Home / Luchtvaart / ‘Air France gijzelt KLM’

‘Air France gijzelt KLM’

‘Air France gijzelt KLM’

De afspraken tussen Air France en Franse bonden over de lancering van een nieuwe airline zijn slecht voor KLM, staat in een intern memo dat Zakenreis heeft ingezien. Er is sprake van een ‘gijzeling door Air France van de bedrijfsvoering in Nederland,’ zegt een betrouwbare bron bij KLM in een reactie.

Wat is het geval? De directie van Air France sloot begin deze week na maanden van onderhandelingen een akkoord met de Franse pilotenvakbond SNPL over de ‘productie’, in het kader van het herstructureringsprogramma Trust Together van Air France-KLM. De Franse piloten gaven hierbij hun fiat aan de eerder geplande opzet van een nieuwe hybride dochter van Air France – waarvan de werktitel Boost nu is veranderd in de echte naam: Joon – en kregen in ruil daarvoor hun zin over de balans in de werkverdeling tussen Air France en KLM. Belangrijkste opbrengst voor de Franse piloten: bij uitbreiding van de vloot van widebodies (voor Air France en Joon) moeten tegenover elk nieuw toestel voor KLM twee voor Air France staan.

Capitulatie
“De directie van Air France is op dit punt gecapituleerd voor de SNPL, een bond die in het verleden leeft,” zegt de KLM-bron. Omdat de nieuwe airline Joon – die geen prijsvechter wordt genoemd, maar wel een lagere kostenstructuur moet hebben – een product van Air France alleen is, bleef KLM buiten de besluitvorming hierover. “De werknemers van KLM hopen nu dat de Raad van Commissarissen laat merken dat deze afspraken bij Air France de bedrijfsvoering in Nederland gijzelt.”

Air France zit namelijk veel slechter bij kas dan KLM en kan vlootuitbreiding niet goed financieren, zo is de redenatie. Bovendien heeft Air France erkend dat enkele gevlogen routes in het geheel niet rendabel zijn en uitbreiding heeft dan geen zin.

Eerdere afspraken over de productieverdeling stammen uit de beginperiode van de fusie in 2004 tussen de twee maatschappijen en kwamen ruwweg neer op een derde voor KLM en twee derde voor Air France, uitgedrukt in ASK’s (Available Seat Kilometers). Dit verliep aanvankelijk redelijk naar wens, maar Air France en KLM moesten de laatste vijf jaar door de toegenomen externe concurrentie noodgedwongen reorganiseren om te overleven, de gecombineerde carrier maakte verlies.

“De piloten van KLM hebben zwaar ingeleverd om de airline weer te laten groeien,” zegt de bron bij KLM. “Bij Air France is dit niet gebeurd, de Franse piloten weigerden. Air France heeft daardoor nu niet het kostenniveau om te kunnen groeien.”

Opkrikken
In ASK’s is Air France in 2016/2017 gezakt naar 58,8 procent, dat is onder de eerder afgesproken bodem van 60,2 procent. De Franse piloten hebben van de directie hun zin gekregen over het niveau van Air France dat weer wordt opgekrikt. ‘Bij een gemiddelde groei van twee procent ASK per jaar van KLM moet Air France ruim vier procent groeien om uiteindelijk het afgesproken productieaandeel te halen,’ staat in het interne KLM-memo.

De piloten bij Air France hebben verder afgedwongen dat zij financiële compensatie en extra verlofdagen ontvangen als de airline de doelen voor ASK en voor de vloot (Air France staat tot KLM als 2:1) niet haalt.

Het was in eerste instantie de bedoeling om Boost/ Joon te laten vliegen met inzet van goedkopere piloten, om zo de kosten te drukken, maar dit plan is gesneuveld  onder druk van de bonden, waardoor een belangrijke besparing op de salarissen achterwege blijft. “De operationele kosten van Joon zijn op voorhand hoger dan die van KLM. Bovendien gaat Joon concurreren met Air France zelf op bepaalde routes,” aldus de KLM-bron. “Met de uitvoering van het plan van Air France komt de holding terecht in een neerwaartse spiraal. Deze zorgen leven niet alleen onder de gewone werknemers, ook op de zevende verdieping (aanduiding voor de directie van KLM op het hoofdkantoor, red.) is men geshockeerd over de nieuwe afspraken binnen Air France.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…