
IAG wilde eind vorig jaar Air Europa kopen voor een miljard euro. Toen kwam corona en de luchtvaartmarkt stortte in. IAG wil de Spaanse carrier nog steeds overnemen, maar dan voor de helft van de prijs of minder.
Air Europa is een private onderneming gevestigd op Mallorca en maakt onderdeel uit van het Globalia-concern van Juan Hidalgo. Onduidelijk is of deze Spaanse tycoon op het verlaagde aanbod zal ingaan. Aan de ene kant zal hij dan genoegen moeten nemen met de helft van het aanvankelijke bedrag. Aan de andere kant is het de vraag of kleinere maatschappijen zoals Air Europa de corona-crisis zelfstandig overleven en als dat niet het geval is, houdt Hidalgo helemaal niets over aan het bedrijf.
Toen de International Airlines Group, bestaande uit Aer Lingus (Ierland), British Airways (UK) en de Spaanse carriers Iberia en Vueling in november 2019 met het bod van een miljard euro kwam, leek de overname een kwestie van tijd.
Struikelblok
De twee bedrijven zouden er onderling wel uitkomen, het enige struikelblok zou de opstelling van de Europese Commissie kunnen zijn: alle Spaanse carriers zouden met de verkoop van Air Europa deel uitmaken van IAG en dat druist in tegen de regels van de vrije markt.
Maar dit is door corona allemaal anders geworden. De grootschalige steun die regeringen de afgelopen maanden hebben gegeven aan het bedrijfsleven, waaronder de luchtvaart, betekent dat de rol van de staat veel groter is geworden. De regels voor staatssteun zijn aan alle kant opgerekt.
Wat IAG en Air Europa betreft: de kans dat de Europese Commissie akkoord gaat met de deal is ‘dankzij’ corona veel groter en het belang van het concurrentiebeding kleiner geworden.
Air Europa is nu nog een partner van Air France en KLM binnen SkyTeam. Hoewel hier nog geen duidelijkheid over bestaat, ligt het voor de hand dat Air Europa uit SkyTeam treedt en zich aansluit bij oneworld, waar de leden van IAG in zitten. De codeshares met KLM, Air France en de andere alliantiepartners, zoals Delta Air Lines, zouden dan worden opgeheven.

