
Air Canada heeft een ‘uitgekiende’ strategie om de concurrentie met KLM en Jet Airways aan te gaan tussen India en Canada. Dit zegt commercieel directeur Marcel Forget tegen Zakenreis in Montreal. Directe vluchten is het adagium.
In Canada bevindt zich een zeer grote Indiase gemeenschap van wie de leden veelvuldig naar het moederland reizen. Partners KLM en Jet Airways vliegen nu via Schiphol van India naar Canada, vice versa. Samen met Delta Air Lines zijn ze met zijn drieën bezig via een joint venture verder te profiteren van deze verkeersstromen.
“KLM is een goede en sterke carrier, maar we durven de concurrentie wel aan,” zegt Forget, senior vice president commercial strategy bij de Canadese carrier. “Wij hebben te maken met intensieve concurrentie op al onze internationale routes. Amsterdam is een zeer belangrijke verbinding voor ons, met een verbinding naar de zeer sterke hub Toronto.”
Forget zegt dat Air Canada er een schepje bovenop doet, met een ‘uitgekiende strategie’ door meer rechtstreekse vluchten aan te bieden, zodat een overstap niet meer nodig is. “Wij vliegen pas sinds eind vorig jaar non-stop naar India dankzij de Boeing Dreamliner, de 787-9, die de afstand in een keer kan afleggen. Dit waren vluchten, vier keer per week tussen Toronto en Delhi. Volgende maand beginnen we met een dagelijkse verbinding op deze route en drie keer per week tussen Delhi en Vancouver.”
Vanaf het zomerseizoen 2017 (maart) komt daar een directe verbinding tussen Toronto en de miljoenenstad Mumbai bij. Forget: “Van geen aanwezigheid in India gaan we binnen anderhalf jaar naar drie nonstop-verbindingen.”

