Home / Luchtvaart / Air Canada: meer capaciteit

Air Canada: meer capaciteit

Air Canada: meer capaciteit

Air Canada wil de capaciteit op de route tussen Amsterdam en Toronto zo snel mogelijk verhogen. Dit heeft Joost Hasperhoven, country manager Nederland van de Canadese carrier, tegen Zakenreis gezegd. Air Canada hervatte deze week na een jarenlange absentie de vluchten naar Schiphol. De frequentie is dagelijks, in de komende winter gaat het naar vier keer per week.

Air Canada zet nu een Boeing 767-300ER in op de verbinding, met 211 stoelen, waarvan 24 in business class. “We willen later de Boeing 787 Dreamliner inzetten”, aldus Hasperhoven. Air Canada krijgt twee types van de Dreamliner, met respectievelijk 251 en 298 stoelen.
Dit is de eerste stap, zo voegde Duncan Bureau toe, vice president global sales van Air Canada. “Als de route zich goed ontwikkelt, kunnen we ook de frequentie verhogen.” Air Canada is sowieso van plan de Boeing 767’s in de vloot uit te faseren, uiterlijk in 2018 – dit type toestel is verouderd en wordt niet meer gefabriceerd. Maar de 767’s gaan nog niet naar de sloop, ze zullen nog enkele jaren dienst doen bij Air Canada rouge, de prijsvechter van de groep.

De terugkeer van Air Canada naar Nederland is een indicatie dat het, na moeilijke periode, weer goed gaat met de airline. “We hebben een uitstekend jaar achter de rug. Veel maatschappijen zouden jaloers zijn op onze balance sheet van nu,” aldus Bureau. Air Canada groeit sterk en heeft orders voor nieuwe vliegtuigen uitstaan ter waarde van 9 miljard dollar.”
Wat bracht Air Canada ertoe op weer naar Nederland te gaan vliegen. Er is volgens Bureau vraag aan beide kanten van de markt. “In Canada wonen 1,1 miljoen mensen met Nederlandse wortels. Dat genereert veel verkeer. En Toronto is een grote hub voor verkeer in heel Noord-Amerika. We rekenen erop dat dit veel zakenreizigers trekt. Voor verbindingen naar de Verenigde Staten is dit ideaal. In Canada krijgen de reizigers alvast clearance voor de Verenigde Staten, die veel sneller is dan in de USA zelf. De aansluiting naar een Amerikaanse luchthaven wordt vervolgens gezien als een binnenlandse vlucht, hassle-free.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
APG is GSA Kenya Airways

APG is GSA Kenya Airways

18/09/2020

APG is de nieuwe GSA voor Kenya Airways in Europa. Dit hebben de twee partijen vrijdag bekendgemaakt. De Keniaanse carrier hervatte onlangs de vluchten naar Amsterdam, maar door corona is…

Obligaties Delta: 9 mld dollar

Obligaties Delta: 9 mld dollar

18/09/2020

Delta Air Lines heeft deze week negen miljard dollar (7,5 miljard euro) opgehaald door obligaties uit te schrijven, met het eigen frequent flyer programma als onderpand. De partner van Air…

Reisbranche wil testprotocol

Reisbranche wil testprotocol

18/09/2020

25 brancheorganisaties uit de reiswereld, zowel voor lucht-, spoor-, en wegverkeer, hebben vrijdag de Europese Commissie gevraagd om een gezamenlijk testprotocol in de EU en het opheffen van de quarantaineplicht….

KLM strenger met mondkapje

KLM strenger met mondkapje

17/09/2020

KLM voert vanaf 21 september de corona-regels aan boord op. Wie dan om medische redenen zonder mondkapje wil boarden moet een doktersverklaring én een recente negatieve test laten zien. Ook…

BA in ‘onmogelijke situatie’

BA in ‘onmogelijke situatie’

16/09/2020

British Airways bevindt zich momenteel in een ‘onmogelijke situatie,’ heeft CEO Alex Cruz woensdag gezegd tijdens een video-sessie met het Britse parlement. Hij verwacht een krimp van het personeelsbestand bij…