Home / Luchtvaart / Air Canada: meer capaciteit

Air Canada: meer capaciteit

Air Canada: meer capaciteit

Air Canada wil de capaciteit op de route tussen Amsterdam en Toronto zo snel mogelijk verhogen. Dit heeft Joost Hasperhoven, country manager Nederland van de Canadese carrier, tegen Zakenreis gezegd. Air Canada hervatte deze week na een jarenlange absentie de vluchten naar Schiphol. De frequentie is dagelijks, in de komende winter gaat het naar vier keer per week.

Air Canada zet nu een Boeing 767-300ER in op de verbinding, met 211 stoelen, waarvan 24 in business class. “We willen later de Boeing 787 Dreamliner inzetten”, aldus Hasperhoven. Air Canada krijgt twee types van de Dreamliner, met respectievelijk 251 en 298 stoelen.
Dit is de eerste stap, zo voegde Duncan Bureau toe, vice president global sales van Air Canada. “Als de route zich goed ontwikkelt, kunnen we ook de frequentie verhogen.” Air Canada is sowieso van plan de Boeing 767’s in de vloot uit te faseren, uiterlijk in 2018 – dit type toestel is verouderd en wordt niet meer gefabriceerd. Maar de 767’s gaan nog niet naar de sloop, ze zullen nog enkele jaren dienst doen bij Air Canada rouge, de prijsvechter van de groep.

De terugkeer van Air Canada naar Nederland is een indicatie dat het, na moeilijke periode, weer goed gaat met de airline. “We hebben een uitstekend jaar achter de rug. Veel maatschappijen zouden jaloers zijn op onze balance sheet van nu,” aldus Bureau. Air Canada groeit sterk en heeft orders voor nieuwe vliegtuigen uitstaan ter waarde van 9 miljard dollar.”
Wat bracht Air Canada ertoe op weer naar Nederland te gaan vliegen. Er is volgens Bureau vraag aan beide kanten van de markt. “In Canada wonen 1,1 miljoen mensen met Nederlandse wortels. Dat genereert veel verkeer. En Toronto is een grote hub voor verkeer in heel Noord-Amerika. We rekenen erop dat dit veel zakenreizigers trekt. Voor verbindingen naar de Verenigde Staten is dit ideaal. In Canada krijgen de reizigers alvast clearance voor de Verenigde Staten, die veel sneller is dan in de USA zelf. De aansluiting naar een Amerikaanse luchthaven wordt vervolgens gezien als een binnenlandse vlucht, hassle-free.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta investeert in milieu

Delta investeert in milieu

17/02/2020

Delta Air Lines investeert tot 2030 honderd miljoen euro per jaar om de eigen uitstoot van CO2 te verminderen. De Amerikaanse carrier zegt hiermee onder meer ‘clean-air technologieën’ te willen…

‘Prima’ cijfers Schiphol

‘Prima’ cijfers Schiphol

14/02/2020

Schiphol heeft volgens financieel directeur Jabine van der Meijs een ‘prima’ jaar achter de rug. Het aantal passagiers groeide slechts licht, maar de financiële resultaten waren ‘solide, met een stijging…

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

14/02/2020

2020 wordt volgens president-directeur Dick Benschop ‘een cruciaal jaar.’ Hij noemde vrijdag de situatie rond Lelystad, de ontwikkeling op ‘de middellange termijn’ en de ‘contouren van de luchtvaart richting 2050’…

Deal Corendon en KLM

Deal Corendon en KLM

13/02/2020

KLM heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vakantiebedrijf Corendon over vluchten naar Curaçao. Vanaf het winterseizoen 2020/2021 neemt Corendon gedurende een periode van drie jaar een kwart miljoen stoelen af…