
China Airlines heeft afscheid genomen van de Boeing 747. Net als bij andere carriers stond uitfasering van het toesteltype al gepland. Corona heeft het proces versneld. De vrachtversie blijft wel vliegen.
Afgelopen zaterdag organiseerde de Taiwanese maatschappij een rondvlucht, voor 375 betalende passagiers, met haar laatste Boeing 747-400. De route leidde van Taipei naar Japan, waar boven de berg Fuji op vijf kilometer hoogte een cirkel werd gedraaid, om daarna weer terug te keren. Het bewuste toestel was de laatste 747 die (in 2005) door China Airlines in gebruik werd genomen.
China Airlines opereerde de Boeing 747 vanaf 1975 (747-100). Van de laatste serie, de -400, had het bedrijf er tussen 1993 en 2021 negentien in dienst. De viermotorige Boeing 747 was in de jaren negentig en begin deze eeuw het meest gebruikte wide-body toestel onder luchtvaartmaatschappijen.
Boeing 747-8
De Amerikaanse fabrikant kwam in 2010 met een nieuwe variant, de Boeing 747-8, waar uiteindelijk slechts weinig gegadigden zich voor meldden. Airlines die geïnteresseerd bleven in zeer grote vliegtuigen kozen voor de Airbus A380 (zoals Emirates), maar de meeste bedrijven kozen voor iets kleinere, tweemotorige vliegtuigen, die zuiniger in gebruik zijn. Ook China Airlines besloot de 747 in de mottenballen te doen en stapte geleidelijk over naar de Boeing 777 en de Airbus A330 en A350.
Door de coronacrisis kwam de uitfasering van de Boeing 747 bij China Airlines en andere carriers in een stroomversnelling. Opeens zagen de operators zich geconfronteerd met grote toestellen (400 stoelen of meer), tegenover een geïmplodeerde vraag naar tickets. Niet alleen Boeing heeft daar last van, ook Airbus. De productie van de A380 is gestaakt en mogelijk komt ook Boeing spoedig met het besluit dat de 747-8 niet meer zal worden gebouwd.
China Airlines houdt wel de cargoversie, de Boeing 747-400F, in bedrijf, waarvan het bedrijf er 18 heeft, alsmede drie Boeing 777F’s. In tegenstelling tot het passagiersvervoer doet vracht het heel goed in de coronacrisis. Het bedrijf boekte daardoor over 2020 een operationele winst van omgerekend 74 miljoen dollar, hetgeen wel een daling van 18 procent ten opzichte van 2019 betekende. Netto schreef China Airlines geen zware cijfers: onderaan de streep kwam een verlies van 9,5 miljoen dollar te staan.
Foto © China Airlines

