Home / Luchtvaart / Aflevering Airbus zakt in

Aflevering Airbus zakt in

Aflevering Airbus zakt in

Airbus heeft in 2020 een derde minder vliegtuigen afgeleverd door de corona pandemie. De Europese fabrikant deed het wel veel beter dan Boeing en toont zich “voorzichtig optimistisch” over de nabije toekomst.

Airbus leverde volgens een eigen opgave vorig jaar 566 toestellen af bij klanten: 34 procent minder dan in 2019. Het bedrijf kreeg 268 orders binnen: een daling van 65 procent. In de eerste maanden ging het nog goed met de productie en de vraag naar nieuwe toestellen. Tot corona vanaf maart wereldwijd hard toesloeg en een groot deel van het luchtverkeer lam legde. Parallel daaraan daalde bij airlines ook de behoefte aan nieuwe vliegtuigen. Sommige bestaande orders werden geannuleerd door klanten, bestellingen op de lange baan geschoven.

Het Duits-Frans-Spaanse concern zegt te verwachten dat volledig herstel van de markt nog kan duren tot 2023 of 2025, maar verwacht dit jaar wel de weg omhoog te kunnen inslaan. “Wij zijn voorzichtig optimistisch voor 2021, al blijven de onzekerheden en uitdagingen groot,” aldus de CEO, Guillaume Faury.

Boeing: -454 orders
De Amerikaanse concurrent Boeing heeft een nog veel slechter jaar achter de rug dan Airbus. De fabrikant uit Chicago had behalve met de corona pandemie ook te maken met de crisis rond de 737 MAX. Hoewel het geplaagde toestel sinds eind 2020 weer vliegt, stond de MAX 21 maanden aan de grond.

Boeing leverde vorig jaar 118 toestellen af (andere types dan de MAX) en had door de vele annuleringen van met name de MAX een negatief orderboek van 454. Nu de MAX weer luchtwaardig is, maakt Boeing in 2021 mogelijk wel een inhaalslag in afleveringen, omdat tientallen 737 MAX-en die zijn afgemonteerd op de productielocaties staan geparkeerd en nu alsnog naar de klanten kunnen worden overgevlogen.

Airbus en Boeing komen binnenkort nog met financiële jaarcijfers. Beide ondernemingen hebben fors in de kosten gesneden, onder meer door het personeelsbestand drastisch te verkleinen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…