
Air France heeft bij Airbus een bestelling voor twee A380’s geschrapt en blijft daarmee steken op een vloot van tien van deze superjumbo’s. In plaats van de A380’s gaat Air France drie A350-900’s afnemen.
De annulering is geen grote verrassing – Air France had al enkele malen aangegeven dat de extra A380’s niet meer passen in het concept van de airline. De partner van KLM geeft de voorkeur aan kleinere toestellen zoals de A350-900, die plaats biedt aan 300 tot 325 passagiers. Air France moet de configuratie van de A350 nog bekendmaken. De A380 is veel groter, met rond de 200 stoelen meer (516).
Voor Airbus is het intrekken van de order voor twee toestellen niettemin een tegenslag. De Europese fabrikant probeert op alle mogelijke manieren meer exemplaren van haar grootste vliegtuig te verkopen, maar er zit weinig schot in. De A380, die door Singapore Airlines in 2007 als eerste in dienst werd genomen, heeft maar enkele grote klanten. Behalve Singapore Airlines (19 toestellen, met nog 5 in bestelling) zijn dat Qantas (12 in dienst, 8 in bestelling) en vooral Emirates. In totaal staat de teller voor ‘firm orders’ nu op 317, met 182 opgeleverde toestellen.
Emirates, de maatschappij uit Dubai heeft in totaal 140 Airbus A380’s besteld, waarvan er nu 74 zijn afgeleverd. Voor Emirates lijkt het concept met de superjumbo wel te werken: CEO Tim Clark heeft herhaaldelijk zijn tevredenheid uitgesproken over de A380. Wel dringt hij bij Airbus aan op de bouw van een nieuwere versie, met betere motoren, een A380neo.

