Home / Luchtvaart / Air France-KLM bouwt vloot van full-freighters verder af

Air France-KLM bouwt vloot van full-freighters verder af

Air France-KLM bouwt vloot van full-freighters verder af

De vrachtdivisie van Air France-KLM wordt onder druk van de slechte resultaten verder ingekrompen. Dit bleek donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers in Parijs. In 2015 zijn vijf full freighters afgedankt.

Van de huidige negen freighters van Air France-KLM Cargo verdwijnen er dit jaar weer vijf: de laatste vier MD-11F’s van Martinair en een Boeing 747F van Martinair .

De reden voor de inkrimping is dat de internationale vraag naar vrachtvervoer door de lucht sinds de financiële crisis van 2008-2009 dramatisch is gedaald en nooit terug is gekomen op het oude niveau.

Hoewel Air France-KLM de afgelopen jaren de gezamenlijk gerunde vrachtdivisie al inkromp, is de bodem nog steeds niet bereikt. Vorig jaar liep het operationele verlies op van 212 miljoen euro (2014) naar 245 miljoen. Ook alle andere parameters waren negatief en verslechterden verder ten opzichte van een jaar eerder. Zo daalde de omzet van 1,3 miljard euro naar 1,2 miljard en ging de bezettingsgraad terug met 2,7 procentpunt naar 60,4 procent.

Van de 25 full freighters uit 2008 die de vrachtdivisie van Air France-KLM (waarin Martinair is geïntegreerd) in bedrijf had, zijn er nu nog negen over en in de zomer van dit jaar is dat aantal verder gereduceerd tot vijf. Drie daarvan, Boeing 747F’s van Martinair zijn gestationeerd op Schiphol, de andere twee: Boeing 777F’s van Air France opereren vanaf Parijs Charles de Gaulle.

Toch is de Frans-Nederlandse airline nog niet van plan alle full freighters van de hand te doen. Topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM verwacht dat de divisie in 2017 break-even zal draaien. De carrier zegt ook de vrachtcapaciteit op passagiersvliegtuigen (zogeheten belly vracht) te kunnen opvoeren. Belly-vervoer is veel voordeliger omdat de passagiersvloot toch vliegt en de vracht als het ware een bijproduct is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

12/07/2020

Zondag 12 juli is de laatste dag dat KLM’ers zich kunnen inschrijven voor de VRR, de vrijwillige vertrekregeling. Daarna bepaalt KLM zelf wie er weg moet. Dit najaar volgt een…

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…