Home / Luchtvaart / Aeroflot wil 100 miljoen pax

Aeroflot wil 100 miljoen pax

Aeroflot wil 100 miljoen pax

Aeroflot heeft een groeiplan gelanceerd onder de naam ‘100 in 100’. De Russische maatschappij, partner van KLM, streeft naar honderd miljoen passagiers in 2023, het jaar van haar honderdste verjaardag.

De groei zou behalve van de main carrier ook van de twee dochtermaatschappijen moeten komen: low-cost carrier Pobeda (honderd procent belang van Aeroflot) en Rossiya (belang van 75 procent). De Aeroflot groep als geheel vervoerde vorig jaar vijftig miljoen passagiers. Een verdubbeling daarvan in vier jaar tijd lijkt veel. De Russische markt zelf zal dat niet kunnen genereren.

Lid SkyTeam
Het management van de airline richt zich op organische groei van het internationale transitverkeer en op het winnen van meer marktaandeel in Rusland. Aeroflot plant hiertoe enkele grote regionale hubs, onder meer in Sotsji, Jekaterinenburg, Novosibirsk en Krasnojarsk. Aeroflot is lid van SkyTeam met onder andere KLM en Air France en heeft met beide airlines code-share overeenkomsten.

Aeroflot geeft in haar nieuwe plan ook gehoor aan het decreet van president Vladimir Poetin, waarin staat dat er meer interregionale routes dienen te komen, in plaats van hoofdzakelijk verbindingen via Moskou. Poetin wil dat in 2024 de helft van alle binnenlandse vluchten niet via Moskou gaat. Aeroflot zegt nu daaraan een ‘belangrijke bijdrage’ te zullen leveren.

Ooit de grootste
Aeroflot was in de communistische tijd een airline van enorme omvang. In 1990 zou de carrier 138 miljoen passagiers hebben en was daarmee verreweg de grootste carrier ter wereld.

De getallen van toen zijn moeilijk te verifiëren. Vast staat wel dat Aeroflot nooit winst maakte: dat hoefde ook niet, want onder het communisme was winst een vies woord en diende de airline als publieke serviceverlener, met zeer lage tarieven.

Toen het communisme ten onder ging, in de jaren 1990-91 bleek en er marktwerking kwam in Rusland, bleek dat Aeroflot zich in de toen bestaande vorm bij lange na niet kon redden. Het bedrijf kromp naar een fractie van de omvang van weleer. Zo ging de vloot terug van 5.400 toestellen in 1991 naar 115 vijf jaar later. Het aantal vervoerde passagiers daalde tot onder de tien miljoen.

Sindsdien is de situatie van Aeroflot stilaan verbeterd, met meer passagiers en een grotere vloot. De politieke onrust in Rusland en belendende landen, zoals Oekraïne heeft de afgelopen jaren wel effect gehad Aeroflot. Financieel leed de carrier in 2017 verlies, maar de vraag naar tickets en de omzet steeg wel.

Rusland eerst
Een ander onderdeel van Poetins beleid is ‘Rusland eerst’ – de president stuurt aan op bestedingen in eigen land. Ook dit vindt gehoor bij Aeroflot. Een element van het plan ‘100 in 100’ is de aanschaf van meer toestellen van  Russische makelij.

In de overgangsjaren na het communisme deed de carrier vrijwel alle Russische vliegtuigen van de hand. De vloot bestaat sindsdien hoofdzakelijk uit Airbussen en Boeings.

In 2011 nam Aeroflot weer een Russisch toestel in dienst, de Soechoj Superjet 100, voor regionaal gebruik. Inmiddels is ook een order geplaatst voor vijftig toestellen van het grotere type Irkoet MC-21, gebouwd in Siberië. De MC-21 moet een concurrent worden van de Boeing 737 en de Airbus A320.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…

Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…