Home / Luchtvaart / Aeroflot wil 100 miljoen pax

Aeroflot wil 100 miljoen pax

Aeroflot wil 100 miljoen pax

Aeroflot heeft een groeiplan gelanceerd onder de naam ‘100 in 100’. De Russische maatschappij, partner van KLM, streeft naar honderd miljoen passagiers in 2023, het jaar van haar honderdste verjaardag.

De groei zou behalve van de main carrier ook van de twee dochtermaatschappijen moeten komen: low-cost carrier Pobeda (honderd procent belang van Aeroflot) en Rossiya (belang van 75 procent). De Aeroflot groep als geheel vervoerde vorig jaar vijftig miljoen passagiers. Een verdubbeling daarvan in vier jaar tijd lijkt veel. De Russische markt zelf zal dat niet kunnen genereren.

Lid SkyTeam
Het management van de airline richt zich op organische groei van het internationale transitverkeer en op het winnen van meer marktaandeel in Rusland. Aeroflot plant hiertoe enkele grote regionale hubs, onder meer in Sotsji, Jekaterinenburg, Novosibirsk en Krasnojarsk. Aeroflot is lid van SkyTeam met onder andere KLM en Air France en heeft met beide airlines code-share overeenkomsten.

Aeroflot geeft in haar nieuwe plan ook gehoor aan het decreet van president Vladimir Poetin, waarin staat dat er meer interregionale routes dienen te komen, in plaats van hoofdzakelijk verbindingen via Moskou. Poetin wil dat in 2024 de helft van alle binnenlandse vluchten niet via Moskou gaat. Aeroflot zegt nu daaraan een ‘belangrijke bijdrage’ te zullen leveren.

Ooit de grootste
Aeroflot was in de communistische tijd een airline van enorme omvang. In 1990 zou de carrier 138 miljoen passagiers hebben en was daarmee verreweg de grootste carrier ter wereld.

De getallen van toen zijn moeilijk te verifiëren. Vast staat wel dat Aeroflot nooit winst maakte: dat hoefde ook niet, want onder het communisme was winst een vies woord en diende de airline als publieke serviceverlener, met zeer lage tarieven.

Toen het communisme ten onder ging, in de jaren 1990-91 bleek en er marktwerking kwam in Rusland, bleek dat Aeroflot zich in de toen bestaande vorm bij lange na niet kon redden. Het bedrijf kromp naar een fractie van de omvang van weleer. Zo ging de vloot terug van 5.400 toestellen in 1991 naar 115 vijf jaar later. Het aantal vervoerde passagiers daalde tot onder de tien miljoen.

Sindsdien is de situatie van Aeroflot stilaan verbeterd, met meer passagiers en een grotere vloot. De politieke onrust in Rusland en belendende landen, zoals Oekraïne heeft de afgelopen jaren wel effect gehad Aeroflot. Financieel leed de carrier in 2017 verlies, maar de vraag naar tickets en de omzet steeg wel.

Rusland eerst
Een ander onderdeel van Poetins beleid is ‘Rusland eerst’ – de president stuurt aan op bestedingen in eigen land. Ook dit vindt gehoor bij Aeroflot. Een element van het plan ‘100 in 100’ is de aanschaf van meer toestellen van  Russische makelij.

In de overgangsjaren na het communisme deed de carrier vrijwel alle Russische vliegtuigen van de hand. De vloot bestaat sindsdien hoofdzakelijk uit Airbussen en Boeings.

In 2011 nam Aeroflot weer een Russisch toestel in dienst, de Soechoj Superjet 100, voor regionaal gebruik. Inmiddels is ook een order geplaatst voor vijftig toestellen van het grotere type Irkoet MC-21, gebouwd in Siberië. De MC-21 moet een concurrent worden van de Boeing 737 en de Airbus A320.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Peter Bellew naar easyJet

Peter Bellew naar easyJet

19/07/2019

Peter Bellew verruilt zijn positie van Chief Operating Officer bij Ryanair voor dezelfde functie bij easyJet. Dit heeft de Britse prijsvechter bekendgemaakt, samen met ‘robuuste’ resultaten over het derde kwartaal….

Transavia in zee met Bit

Transavia in zee met Bit

19/07/2019

Transavia is samenwerking aangegaan met Bit, een onderzoeksorganisatie in Amsterdam, gericht op technische innovaties die de luchtvaart zouden kunnen verduurzamen. De dochtermaatschappij van KLM zegt in een verklaring dat Bit,…